InPost ostro rozpycha się w Europie. Najpierw akwizycja w Wielkiej Brytanii?

Kierowana przez Rafała Brzoskę firma rośnie za granicą tak szybko, że polski rynek w całym biznesie spółki z miesiąca na miesiąc waży coraz mniej. Poza stawianiem automatów InPost chce teraz w Europie realizować dostawy „pod drzwi”.

Publikacja: 28.03.2025 11:12

Paczkomat InPost w centrum Warszawy

Paczkomat InPost w centrum Warszawy

Foto: Bloomberg

InPost już dziś – biorąc pod uwagę dziewięć rynków, na których działa na Starym Kontynencie – jest trzecim pod względem wielkości operatorem logistycznym (biorąc pod uwagę dostawy e-commerce B2C, czyli bezpośrednio do konsumenta). A teraz spółka wrzuca kolejny bieg. Wedle spekulacji w br. może dojść do kolejnych akwizycji w Europie. InPost ma na oku m.in. firmę kurierską w Wielkiej Brytanii, ale nie wyklucza też przejęć w innych krajach – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Kogo może kupić InPost?

Motorem takich ewentualnych transakcji ma być wejście InPostu w świadczenie usług kurierskich z dostawą „pod drzwi” (tzw. door-to-door). Na celowniku jest Yodel. Jak twierdzą eksperci to już właściwie ostatni duży operator KEP (kurier, ekspres, paczka) na Wyspach, którego można jeszcze kupić. I InPost musi się spieszyć, bo firmą już interesuje się wielki rywal Rafała Brzoski, czeski miliarder Daniel Kretinsky, który konsoliduje europejskie aktywa kurierskie (został m.in. udziałowcem Royal Mail oraz GLS). O możliwej transakcji poinformował już „The Times”, wskazując, iż brytyjski podmiot generuje roczne straty sięgające 1 mln funtów.

Szef InPostu nie zaprzecza temu scenariuszowi. Polski gigant współpracuje z Yodel już od końca ub. r. – To element naszej dywersyfikacji, którą podjęliśmy po tym jak Royal Mail, nasz partner w zakresie dostaw door-to-door, został przejęty. Faktycznie współpracujemy bardzo blisko i prawdą jest, iż Yodel jest w okresie kształtowania swojej przyszłości. Nie ukrywam, że będziemy patrzeć na każdy możliwy ruch w Europie, który pozwoli nam budować większą skalę – mówi „Rzeczpospolitej” Rafał Brzoska.

Czytaj więcej

Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska: W branży widać bardzo dużą aktywność inwestorów z Czech

Ale na tym nie koniec, bo spółka nie wyklucza też przejęć, w kontekście oferowania usług dostaw paczek „pod drzwi”, na innych rynkach. – Testujemy door-to-door np. we Francji i Włoszech. Na razie robimy to organicznie, ale przyglądamy się również potencjalnym akwizycjom – tłumaczy. I zaznacza, iż na ten moment „priorytetem jest rozwój organiczny”.

InPost chce dodać też gazu na rynkach nordyckich i w Niemczech. – W 2025 r. uruchomimy dostawy, ale nie planujemy tam akwizycji, ponieważ nie są do kluczowe dla nas rynki. Dziś działamy na dziewięciu rynkach w Europie, które mają tak duży potencjał, że mamy co robić. Natomiast już uruchomiliśmy cross-border (dostawy transgraniczne – red.) z Francji do Niemiec. To działa od grudnia, a w ten sposób dostarczamy dziesiątki tysięcy paczek – wyjaśnia nam Brzoska.

Jak Chińczycy zmienią polski rynek?

InPost opublikował właśnie swoje wyniki za 2024 r. Jak wskazuje Rafał Brzoska wolumeny paczkowe i przychody są na historycznych poziomach. Przychody wzrosły o ponad 23 proc. rok do roku, osiągając niemal 11 mld zł. Skorygowana EBITDA wyniosła 3,6 mld zł (o 33,5 proc. więcej niż rok wcześniej). Liczba obsłużonych przesyłek skoczyła z kolei w ub. r. o 22 proc., a w efekcie InPost dostarczył ich 1,1 mld. Grupa chwali się również tym, że pobiła własny rekord w wysokości płaconego podatku CIT, który za ubiegły rok osiągnął poziom aż 380 mln zł. Już za 2023 podatek płacony przez Grupę w Polsce był rekordowy i wyniósł 270 mln zł. – To dwu i półkrotnie więcej niż cała konkurencja razem wzięta – twierdzi prezes InPostu.

Rafał Brzoska przekonuje, że firma rośnie szybciej niż rynki e-commerce, na których działa. W ub. r. InPost dostarczył 93,2 mln paczek w W. Brytanii, podwajając wolumeny z 2023 r. We Włoszech operator zanotował 41-proc. wzrost liczby obsłużonych przesyłek, a przychody z tego rynku wzrosły o 45 proc. Prognozy spółki na br. są optymistyczne. Brzoska mówi nam, że – patrząc na indeks Baselinker’a (monitoruje koniunkturę na rynk e-handlu) – w I kwartale widać słabnący popyt względem 2024 r. – Ale my czujemy się komfortowo, bo rośniemy szybciej niż rynek. Jednak inni duzi gracze nie radzą sobie najlepiej. To może być m.in. element rosnącej presji chińskich platform, które obrały polski rynek jako priorytetowy – zaznacza.

Czytaj więcej

Rynek paczek ucierpi przez Trumpa. Polskę zaleją nie tylko chińskie produkty, ale też operatorzy?

Jego zdaniem mocna ekspansja graczy z Chin istotnie wpłynie na kształt nie tylko polskiego rynku e-commerce i KEP. Chińczycy wymuszają bowiem obniżki marż w branży. – Mniejsze firmy logistyczne nie wytrzymują presji na koszty i coraz bardziej konsolidującego się rynku – zauważa Rafał Brzoska.

W ub. r. InPost rozlokował w sumie 11,5 tys. automatów paczkowych. W br. tylko na Wyspach spółka zamierza rozstawić kolejne 5 tys. maszyn.

InPost już dziś – biorąc pod uwagę dziewięć rynków, na których działa na Starym Kontynencie – jest trzecim pod względem wielkości operatorem logistycznym (biorąc pod uwagę dostawy e-commerce B2C, czyli bezpośrednio do konsumenta). A teraz spółka wrzuca kolejny bieg. Wedle spekulacji w br. może dojść do kolejnych akwizycji w Europie. InPost ma na oku m.in. firmę kurierską w Wielkiej Brytanii, ale nie wyklucza też przejęć w innych krajach – dowiedziała się „Rzeczpospolita”.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Usługi
InPost bije rekord i szykuje się do przejęć
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Usługi
Kurierów i taksówkarzy portret własny. Wiemy, kim są
Usługi
Solidne premie dla pracowników Poczty Polskiej. „Zatrudnienie już optymalne”
Usługi
Poczta Polska zamraża proces zwolnień. Może do nich wrócić jesienią
Materiał Promocyjny
Rozwój duchowy i innowacyjne praktyki biznesowe: unikalna droga marki SYLVIA
Usługi
„Solidarność” głosiła, że okupuje siedzibę Poczty Polskiej. Poczta: Nie ma okupacji
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście