Atlantia mięknie, by nie stracić koncesji. A rząd zwleka

Włoska grupa infrastruktury poinformowała rząd, że jest gotowa rozmawiać o zmianach w kontrakcie na autostrady zawartym z jej filią drogową Autostrade per l'Italia (ASPI), aby zakończyć impas ws. koncesji na nie.

Aktualizacja: 18.01.2020 15:00 Publikacja: 18.01.2020 14:58

Atlantia mięknie, by nie stracić koncesji. A rząd zwleka

Foto: Bloomberg

Po tygodniach przepychanek nowa gotowość Atlantii do rozmów o możliwych zmianach oznacza zdecydowana zmianę podejścia przez tę firmę kontrolowaną przez rodzę Benettonów w związku z coraz głośniejszym żądaniem przez jedno z ugrupowań koalicyjnych pozbawienia jej tego kontraktu za zawalenie się wiaduktu w Genui i śmierć 43 osób.

Osoba znająca sprawę poinformowała Reutera, że Atlantia jest gotowa rozmawiać o zmianie dwóch kluczowych punktów dotyczących odszkodowania w razie wypowiedzenia kontraktu albo jego zmiany przed upływem terminu jego ważności — To oprócz gotowości negocjowania obniżenia stawek myta — powiedziała.

Druga osoba z rządu stwierdziła, że Atlantia zasugerowała władzom w Rzymie, iż jest gotowa rozmawiać o zmianie mechanizmu ustalania tych stawek, ale niepokoi ją, czy takie zmiany mogłaby wytrzymać. — Na razie nie ma oficjalnych rozmów, ale doszło do wstępnych kontaktów — powiedziała.

Filia ASPI ogłosiła z kolei, że w ramach 4-letniego biznesplanu do 2023 r. przeznaczy na inwestycje drogowe 5,4 mld euro wobec 2,1 mld wydanych w poprzednim planie i zobowiązała się zwiększyć o 40 proc. wydatki na utrzymanie stanu autostrad, którymi zarządza. „Utworzymy wspólnie z IBM platformę sztucznej inteligencji do monitorowania 1943 mostów i wiaduktów w naszej sieci” — podała ASPI należąca w 88 procentach do Atlantii i zapowiedziała zatrudnienie w ciągu tych 4 lat tysiąca ludzi do zwiększenia bezpieczeństwa sieci autostrad. Ma ich 3 tys. kilometrów.

Prezes ASPI, Roberto Tomasi powiedział dziennikowi „La Repubblica”, że „dokonamy inwestycji, ale odebranie nam koncesji pogrąży nas”.

Włoski rząd miał na piątkowym posiedzeniu rozmawiać o odebraniu Atlantii koncesji, ale premier Giuseppe Conte oświadczył dzień wcześniej podczas wizyty w Algierii, że nie będzie tego tematu. — Nie jest moim zamiarem dyskutowanie tej kwestii w piątek. Zrobimy to, kiedy będziemy gotowi — powiedział i dał do zrozumienia, że mogłoby dojść do kryzysowych rozmów z tą firmą.

Również minister transportu, Paola De Micheli poinformowała we czwartek w parlamencie, że „nie podjęto jeszcze ostatecznej decyzji. Należy do mnie sporządzenie końcowego raportu (ws. odebania koncesji) i kiedy będzie gotowy, udostępnię go na posiedzeneiu gabinetu”.

Pod koniec roku rząd przyjął uchwalę obniżająca odszkodowanie dla Atlantii z 23 mld euro do ok. 8 mld w razie cofnięcia jej koncesji. Uchwała weszła w życie 31 grudnia, ale parlament, musi ją zatwierdzić w ciągu 60 dni.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki