Najbardziej punktualne linie lotnicze i lotniska na świecie. Bez Polski

W czasach największych wyzwań dla światowego lotnictwa najbliżej rozkładu trzymają się japońskie Japan Airlines (JAL) i tokijskie lotnisko Haneda — wynika z rankingu firmy analitycznej Cirium.

Aktualizacja: 11.06.2021 12:21 Publikacja: 11.06.2021 10:42

Lotnisko Haneda

Foto: Bloomberg

Jako rejs punktualny Cirum uznało wszystkie te, które miały +/- 15 minut odchylenia od rozkładu. A w tym rankingu, w którym znalazło się po 20 portów z każdego kontynentu, nie zmieściło się żadne lotnisko z Polski, ani żadna polska linia lotnicza.

Na dalszych miejscach, za JAL znalazły się Hawaiian Airlines, rosyjskie Red Wings i kolumbijska Avianca — wynika z majowego „On-Time Performance Report".

W Europie w maju 2021 najbardziej trzymały się rozkładu poza wspomnianymi Red Wings, hiszpański niskokosztowy Vueling, za nimi Iberia, KLM i Aerofłot.

Wśród globalnych lotnisk tuż za Hanedą, która odnotowała 96,86 punktualnych startów i lądowań były moskiewskie Szeremietiewo, Minneapolis, Detroit i Filadelfia, a także Amsterdam (91,48 proc.). Na samym końcu światowego rankingu znalazło się Miami z wynikiem 83,14 proc. punktualności. Wśród lotnisk mniejszych najwyżej trafiło barcelońskie El Pratt (93,02 proc.), a wśród małych najwyżej w Europie znalazła się rywalizujące z warszawskim Lotniskiem Chopina o Vaclav Havel Airport w Pradze (94,53). Za nimi Nowosybirsk, Oslo i Pułkowo w St. Petersburgu.

Cirium informuje również, że w maju 2021 było o 117 proc. więcej rejsów na świecie, niż przed rokiem. Tyle, że większość z nich, to przeloty krajowe, które z powodu mniejszych ograniczeń sanitarnych zaczęły odbudowywać się jako pierwsze. — Wreszcie można spróbować wrócić z naszym raportem, bo lotnictwo zaczęło się odradzać. A w 2021 pojawiły się nowe czynniki jakich nie notowaliśmy rok wcześniej, a które opóźniają starty samolotów. Czyli powraca zatłoczona przestrzeń powietrzna, kolejki maszyn czekających na start i pasażerowie transferowi, którzy przylatują spóźnionymi rejsami. To wszystko nie istniało w 2020, ale powoli wraca i będzie z pewnością odczuwalne w kolejnych latach — komentował wyniki raportu prezes Cirium, Jeremy Bowen.

Dwadzieścia największych światowych lotnisk przyjęło ponad pół miliona rejsów, czyli jedynie o 4 proc. mniej niż w lutym 2020, kiedy zaczynała się pandemia i nie było jeszcze ograniczeń w lataniu. Co ciekawe globalna punktualność była o 3 pkt proc. wyższa niż rok temu.

Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki