Ministrowie transportu i infrastruktury pięciu krajów nadbałtyckich (w tym polska minister Maria Wasiak) oraz komisarz ds. transportu Violeta Bulc podpisali stosowne porozumienie w Rydze podczas odbywających się tam w poniedziałek i wtorek Dni Europejskiej Sieci Transportowej (TEN-T 2015).
W dokumencie wszystkie strony wyrażają gotowość i zainteresowanie wspólną realizacją projektu trasy kolejowej Rail Baltica. Podkreślają strategiczne znaczenie trasy z Tallina przez Rygę, Poniewież, Kowno (z wariantem linii do Wilna) i Warszawę do Berlina.
Unia zapłaci większość kosztów
Minister komunikacji i transportu Litwy Riczardas Słapszys wyjaśnił, że dokument został podpisany po to, by zademonstrować Komisji Europejskiej gotowość rozpoczęcia prac budowlanych w 2018 r., a tym samym otrzymać na to dofinansowanie.
– Teraz poszczególne kraje konkurują w Brukseli o pieniądze na swoje projekty. Nasza deklaracja pozwoli wspólnie wystąpić o sfinansowanie całości budowy – wyjaśnił Litwin agencji BNS.
Litwa, Łotwa i Estonia już powołały spółkę, która w lutym złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o 620 mln euro na swoją część trasy. Chcą dostać pieniądze z programu CEF (Connecting Europe Facility – Europejska Infrastruktura Transportowa). Decyzja jest spodziewana 10 lipca. Uczestnicy projektu (w tym Polska i Finlandia) oczekują, że Unia sfinansuje 85 proc. kosztów budowy trasy, szacowanej na 3,7–5,2 mld euro (zależnie od wariantu).