Czesi i Austriacy blokowali kolejową konkurencję. Słono teraz zapłacą

Komisja Europejska ukarała Ceské dráhy (CD) i Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) łączną grzywną w wysokości 48,7 mln euro za pogwałcenie przepisów antymonopolowych. Obaj przewoźnicy blokowali konkurencji dostęp do używanych wagonów kolejowych.

Publikacja: 24.10.2024 11:52

Czesi i Austriacy blokowali kolejową konkurencję. Słono teraz zapłacą

Foto: Bloomberg

Sprawa nie jest nowa, bo dotyczy lat 2012 – 2016. Ale, jak podkreśla KE, dochodzenie było wyjątkowo żmudne.

Nie chcieli dopuścić konkurencji

CD i ÖBB wówczas tak zgrały wyprzedaż używanego taboru, że konkurencyjny przewoźnik RegioJet, którego operacje były uzależnione od dostępu do takiego sprzętu, nie był w stanie go odkupić. CD i ÖBB za wszelką cenę postanowiły wtedy nie dopuścić do obsługiwania przez konkurencję trasy Wiedeń-Praga oraz wewnętrznych połączeń w Czechach. Dzięki temu CD i ÖBB zdominowały rynek tych przewozów i mogły dowolnie ustalać ceny.

Jak wykazało dochodzenie KE obie firmy manipulowały terminami sprzedaży zużytego taboru ÖBB i tak dzieliły się niejawnymi informacjami dotyczącymi warunków przetargów, aby RegioJet nie były w stanie w nim uczestniczyć. Te wagony były w bardzo dobrym stanie i posiadały już wszystkie certyfikaty upoważniające do operowania w Czechach.

ÖBB współpracowały z KE podczas całego dochodzenia i dzięki temu otrzymały 45 proc. zniżkę wysokości kary do zapłacenia.

Czesi próbowali się postawić Brukseli, utrudniali prowadzenie śledztwa, więc zapłacą pełny wymiar grzywny. Dla nich jedyną nadzieję jest teraz zaskarżenie wyroku do sądu i ubieganie się o unieważnienie decyzji.

Dla ÖBB jest to już recydywa

Wcześniej koleje austriackie, razem z Deutsche Bahn (DB) oraz Société Nationale des Chemins de fer belges / Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (SNCB) zostały ukarane kwotą 48 mln euro za stworzenie kartelu w przewozach cargo.

ÖBB wtedy otrzymały zwolnienia od kary dzięki temu, że w pełni współpracowały z prowadzącymi dochodzenie. A grzywna obciążyła DB i SNCB. Przy tym w przypadku DB została ona podwyższona ze względu na to, że w przeszłości uczestniczyły w zmowie kartelowej.

Sprawa nie jest nowa, bo dotyczy lat 2012 – 2016. Ale, jak podkreśla KE, dochodzenie było wyjątkowo żmudne.

Nie chcieli dopuścić konkurencji

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Hybrydy
Skoda Kodiaq. Co musisz wiedzieć o technologii PHEV?
Cykl Partnerski
Miejskie plany adaptacji do zmian klimatu: co warto wiedzieć?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie
Transport
Nie ma zgody w Boeingu. Związkowcy odrzucili układ zbiorowy. Strajk trwa
Transport
Odżyje inwestycja Lufthansy i GE w Środzie Śląskiej
Transport
Europarlamentarzyści mają dość opóźnionych lotów. To będzie kosztować pasażerów
Transport
Kurierzy nie chcą ani etatów, ani pracy „na dziko”