Brazylijski Embraer ma plany dla Polski. Ale LOT i MON muszą zrobić zakupy

Do Polski przyjechało całe kierownictwo Embraera. Powody tej wizyty są dwa. Lada dzień LOT zdecyduje, czy wybierze samolot regionalny Embraera E2, czy jednak Airbusa A220. A w tle są jeszcze zakupy resortu obrony.

Publikacja: 11.03.2025 16:56

Brazylijski Embraer ma plany dla Polski. Ale LOT i MON muszą zrobić zakupy

Foto: Jason Alden/Bloomberg

Jak zapewnia prezes Embraera Francisco Gomes Neto, plany są naprawdę daleko idące. W Polsce miałoby postać europejskie Centrum Doskonałości (Center of Excellence). Celem wizyty kierownictwa Embraera nad Wisłą są spotkania z obecnymi, nowymi i potencjalnymi partnerami w obszarach takich jak: produkcja, montaż końcowy, serwisowanie i naprawy, konwersja samolotów pasażerskich na frachtowce, badania i rozwój (R&D) oraz rozwój nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.

Czytaj więcej

Embraer ma się czym pochwalić. Ale przydałoby się zamówienie LOTu

We wtorek, 11 marca Embraer podpisał umowę o współpracy z Instytutem Lotnictwa Łukasiewicz (iLOT). Obejmuje ona badania i rozwój w zakresie materiałów, nowych technologii, projektowania lotów przyszłości oraz przyszłych procesów serwisowania samolotów.

- Embraer od ponad 25 lat jest częścią polskiego ekosystemu lotniczego i chcemy rozszerzyć współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. Embraer planuje także aktywnie uczestniczyć w budowaniu kompetencji i umiejętności przyszłych kadr, które pozwolą polskiemu sektorowi lotniczemu osiągnąć kolejny etap rozwoju — mówił Francisco Gomes Neto, prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer.

Zamówienie od LOT to potencjalnie roczna produkcja Embraera

W tle tych obietnic jest oczywiście potencjalny wybór samolotu regionalnego przez LOT. Polski przewoźnik jest niemal w przededniu wyboru takiej maszyny. W grę wchodzi Airbus A220 i E2. Chodzi o dostawy 84 maszyn: 47 z nich to zamówienia, które zostałyby natychmiast potwierdzone, a 37 jest w opcji. 

Czytaj więcej

Francuska prasa podgrzewa stary temat. Polska miałaby wejść w struktury Airbusa

Embraer ma w tej chwili zamówienia od linii lotniczych na 194 sztuki E2. W tym roku planuje wyprodukować 75 – 85 takich maszyn. A jak powiedział również obecny w Warszawie Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial, czyli producenta samolotów pasażerskich, pierwsze samoloty dla LOT-u mogłyby być dostarczone już w 2026 roku. Wraz z nimi mogłoby powstać w Polsce także centrum do ich obsługi. 

– Wybierając Embraera LOT może zaoszczędzić 900 mln dol., jeśli pod uwagę weźmiemy pozyskanie 84 samolotów. To 10,7 mln euro oszczędności w porównaniu do A220 oferowanego przez naszego konkurenta na jednym samolocie w ciągu 15 lat użytkowania – przekonywał Arjan Meijer. Przypomniał jednocześnie, że LOT od ponad 20 lat ma w swojej flocie brazylijskie maszyny, w tym trzy nowe E2, więc przejście na nowe samoloty będzie bezproblemowe i powinno dać kolejne oszczędności. 

Komponenty do samolotu regionalnego E2 już są produkowane w Polsce

W polskich zakładach produkowane są już teraz komponenty do E2. Fotele pochodzą od Recaro ze Świebodzina, pomocnicze jednostki zasilające (APU) są z Rzeszowa, a części do silników Pratt&Whitney z Kalisza. W tych zakładach w 2024 roku Embraer zapewniał w Polsce 1250 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług wyniosła ponad 30 milionów dolarów. 

Czytaj więcej

LOT i Embraer podpisały umowę. Na horyzoncie wybór dostawcy nowych samolotów

Embraer rozważa także nowe projekty, które zwiększyłyby zatrudnienie z zakładzie remontowym podwozia dla samolotów E2 oraz konwersję E190 na frachtowce.

Apetyt także na kontrakty wojskowe. Embraer oferuje Polsce samolot transportowy

Ale Embraer ma większe plany dla polskiego rynku w sytuacji, kiedy Europa, w tym także Polska, coraz więcej pieniędzy przeznacza na obronność.

Chodzi tutaj o samolot transportowy KC-390 Millennium.Takie maszyny, które są w stanie wziąć na pokład 80 pasażerów i kilka sztuk sprzętu, na przykład helikopter Black Hawk, ma w swojej flocie już kilka krajów NATO, w tym Portugalia, Czechy, Węgry Szwecja i Austria.

Czytaj więcej

Embraer remontuje silniki Pratta&Whitneya w Portugalii

— Oferując samolot KC-390 Millennium Polsce – czołowemu krajowi w NATO – zyskujemy szansę na nawiązanie współpracy z doświadczonym i silnie rozwiniętym polskim sektorem przemysłu obronnego. To także okazja dla Polski, by stać się kluczowym członkiem europejskiego ekosystemu C-390, z dostępem do kompleksowego pakietu przemysłowego, szkoleniowego i serwisowego. Polska to dla nas potencjalnie długoterminowy partner operacyjny i przemysłowy oraz idealna lokalizacja dla europejskiej linii montażowej, którą planujemy rozwijać - zapewnia Frederico Lemos, członek zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security. 

Jak zapewnia prezes Embraera Francisco Gomes Neto, plany są naprawdę daleko idące. W Polsce miałoby postać europejskie Centrum Doskonałości (Center of Excellence). Celem wizyty kierownictwa Embraera nad Wisłą są spotkania z obecnymi, nowymi i potencjalnymi partnerami w obszarach takich jak: produkcja, montaż końcowy, serwisowanie i naprawy, konwersja samolotów pasażerskich na frachtowce, badania i rozwój (R&D) oraz rozwój nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Płonie amerykański tankowiec z paliwem dla armii. Staranował go kontenerowiec
Transport
Niemcy apelują do pasażerów: nie jedźcie na lotnisko
Transport
Amerykanie chcą przywrócenia połączeń lotniczych z Rosją
Transport
Lotniczy złom wraca na rosyjskie niebo. Rosjanie polecą 60-letnimi samolotami
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Transport
Znów strajk na niemieckich lotniskach. W poniedziałek nic nie poleci