LOT i Embraer podpisały umowę. Na horyzoncie wybór dostawcy nowych samolotów

Umowa pozwoli LOT-owi na łatwiejszą i tańszą obsługę trzech Embraerów 195-E2, które w trzecim kwartale 2024 dołączyły do floty polskiego przewoźnika.

Publikacja: 24.10.2024 17:38

LOT i Embraer podpisały umowę

LOT i Embraer podpisały umowę

Foto: Adobe Stock

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania umowy Pool Program z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT” — napisał brazylijski Embraer w komunikacie prasowym. Jest to krok bliżej we współpracy LOT-u i Brazylijczyków. A Pool Program obsługuje dzisiaj 60 linii lotniczych na całym świecie.

Czym jest Pool Program?

LOT jest dla Brazylijczyków bardzo ważnym klientem. Był premierowym klientem odbierającym odrzutowce 20 lat temu. A Program Poolowy miałby m.in. usprawnić obsługę samolotów brazylijskiego producenta i ułatwić kontakty z dostawcami komponentów.

Czytaj więcej

Jakimi samolotami polecimy w przyszłości. Elektryki i wodór wchodzą do gry

To z kolei dałoby oszczędności w kosztach napraw i utrzymywania zapasów oraz redukcję powierzchni magazynowej i zasobów wymaganych do zarządzania naprawami.

— LOT zwiększa swój zasięg dzięki naszym E2. A to pokazuje, że jesteśmy na dobrej drodze do wspierania eksploatacji statków powietrznych i utrzymywania gotowości jego floty. LOT był pierwszym operatorem E-Jets w 2004 roku – mówi Carlos Naufel, dyrektor generalny i prezes Embraer Services & Support cytowany w komunikacie.

— Ta umowa to nie tylko kontynuacja naszej wieloletniej współpracy z Embraerem, ale także kolejny krok w optymalizacji naszych możliwości utrzymania i eksploatacji floty – mówi Krzysztof Królak, wiceprezes ds technicznych w LOT.

Czy wybór dostawcy samolotu już został przesądzony? Raczej nie

Ta umowa wyraźnie wskazuje na zacieśnienie współpracy LOT-u z Brazylijczykami. A jak wiadomo LOT ma w najbliższych miesiącach zdecydować się, od którego z producentów odbierze w przyszłości 84 samoloty regionalne. Pod uwagę brani są dwaj dostawcy: Embraer, właśnie z E-2 i Airbus z samolotami A220.

Czytaj więcej

LOT powiększa flotę. W planach wielka liczba samolotów regionalnych

Tymczasem polski przewoźnik właśnie testuje embraery, które ewentualnie chciałby włączyć do swojej floty i powiększa bazę do ich obsługi. O podobnych programach ze strony Airbusa, jak na razie, nic nie słychać.

Z nieoficjalnych informacji jednak wiadomo, że jak na razie, ani jedna, ani druga z ofert nie są dla LOT-u zadowalające. Z kolei, również nieoficjalnie, wiadomo, że dla Airbusa wejście na rynek polski byłoby bardzo kosztowne. A Embraer w przeszłości niekoniecznie wywiązywał się terminowo ze wszystkich zobowiązań.

„Jesteśmy bardzo zadowoleni z podpisania umowy Pool Program z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT” — napisał brazylijski Embraer w komunikacie prasowym. Jest to krok bliżej we współpracy LOT-u i Brazylijczyków. A Pool Program obsługuje dzisiaj 60 linii lotniczych na całym świecie.

Czym jest Pool Program?

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zdesperowani Rosjanie szukają samolotów. Proszą o pomoc Kuwejt i Katar
Transport
Będzie co przenosić do CPK. Rekordy na Lotnisku Chopina
Transport
Wielkie cięcia w Boeingu. Na początek do zwolnienia ci, którzy strajkowali
Transport
Są plany rozbudowy Lotniska Chopina, ale bez wielkiego rozmachu
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru