Kanał Panamski przecina łańcuchy dostaw. Prezenty do wielu nie dotrą na czas

Zmiany klimatyczne i zjawisko El Niño sprawiają, że coraz mniej drożny jest Kanał Panamski. Skutkiem będzie konieczność dalszej przebudowy globalnych łańcuchów dostaw i być może nowe utrudnienia w walce z inflacją.

Aktualizacja: 15.12.2023 06:19 Publikacja: 15.12.2023 03:00

Kanał Panamski, przez który zwykle przepływało 36 statków na dobę, na początku grudnia mógł obsłużyć

Kanał Panamski, przez który zwykle przepływało 36 statków na dobę, na początku grudnia mógł obsłużyć już tylko 25

Foto: Adobe Stock

Susza w odpowiadającym za niespełna 1 promil globalnej gospodarki środkowoamerykańskim kraju może negatywnie wpłynąć na koniunkturę na całym świecie.

Przez kanał, położony w liczącej zaledwie 4 mln mieszkańców Panamie, przepływa 5 proc. ogółu towarów transportowanych w skali globu drogą morską. Kiedy w czerwcu tego roku ogłoszono powrót występującego w basenie Pacyfiku średnio co trzy lata zjawiska El Niño, ekonomiści ostrzegali, że na pewno nie wróży to niczego dobrego.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Spółki budowlane liczą na więcej inwestycji kolei
Transport
Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni
Transport
Rosjanie bardzo chcą wrócić do lotów do USA, ale Bruksela nie widzi na to szans
Transport
Cło na stal i aluminium to droższe bilety lotnicze
Transport
USA znów uderzają w Chiny. Biały Dom nakłada opłaty na chińskie statki