Aktualizacja: 10.03.2025 02:34 Publikacja: 08.11.2023 17:22
PKP Cargo
Foto: PKP Cargo
Protest przeprowadziły związki zawodowe reprezentujące niespełna połowę załogi. Pikieta dotyczyła braku podwyżek wynagrodzeń i zerwania negocjacji płacowych przez zarząd. W jej trakcie złożono petycję adresowaną do zarządu. „Żądamy wdrożenia podwyżki wynagrodzeń w wysokości 400 zł w uposażeniu zasadniczym od 1 października 2023 roku dla wszystkich zatrudnionych pracowników PKP Cargo i spółek zależnych” - napisali związkowcy.
Ponadto wyrazili „wotum nieufności” wobec działań Zenona Kozendry, członka zarządu będącego przedstawicielem pracowników w spółce i zażądali jego dymisji. „Nie ma naszej zgody na dalszą degradację spółki PKP Cargo, utratę pozycji rynkowej i zadłużanie spółki. Żądamy zaprzestania upolityczniania decyzji biznesowych i kadrowych, negatywnie wpływających na jej funkcjonowanie i kondycję finansową” - twierdzą związkowcy. W przypadku niespełniana postulatów zapowiadają zaostrzenie protestu.
Amerykańska Izba Handlowa w Rosji wezwała do zniesienia sankcji na rosyjskie lotnictwo. Wiadomo, że Moskwa i Waszyngton o tym rozmawiają.
Rosyjskie linie lotnicze będą przewozić pasażerów 60-letnimi samolotami z powodu braku nowych maszyn. To skutek sankcji Zachodu i klęski programu Kremla rozwoju rodzimego przemysłu lotniczego.
Co najmniej „duże zakłócenia” są spodziewane na 11 największych niemieckich lotniskach w najbliższy poniedziałek, 10 marca. Powodem jest strajk pracowników naziemnych. Ucierpi przynajmniej 150 tys. pasażerów.
Prezydent Stanów Zjednoczonych niecierpliwie czeka na dwie maszyny Air Force One. To boeingi B747-8, które zamówiła rosyjska linia Transaero. Były gotowe do odbioru, oblatane i dostosowane do rosyjskich wymogów. Transaero zbankrutowało w 2015 roku.
Suzuki to nie tylko cenione samochody i motocykle, ale też i wielokrotnie nagradzane silniki zaburtowe. Dział Marine japońskiej marki obchodzi okrągłe urodziny.
Dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówek, budowy dla nich szybkich stacji ładowania oraz sieci przyłączeniowych będą warte łącznie 6 mld zł. Nabór wniosków rusza w przyszłym tygodniu.
Przedstawiciele zarządu Poczty Polskiej, Związku Zawodowego Pracowników Poczty i Związku Zawodowego Unia Pocztowa, podpisali porozumienie kończące spory zbiorowe wszczęte na tle płacowym w 2019 i 2023 r.
Aby wniosek organizacji związkowej o pobór składek był dla pracodawcy wiążący, muszą być spełnione określone warunki. Na co zwrócić uwagę, aby nie narazić się na roszczenia związków ani pracowników?
Czy żądania organizacji związkowej są dla pracodawcy wiążące? Jakie pomieszczenia i narzędzia trzeba udostępnić związkom? Czy ochrona członka związku zawodowego jest bezwarunkowa? Na jakie zmiany muszą przygotować się firmy?
Ustawa o ochronie sygnalistów zobowiązuje do współpracy ze związkami zawodowymi. Co konkretnie firma musi ustalić z partnerem społecznym, z kim dokładnie, jak i kiedy? Jakie wymogi formalne trzeba spełnić? Co się stanie, jeśli firma nie zrealizuje ustawowych obowiązków?
Naruszenie obowiązków informacyjnych wynikających z ustawy będzie zagrożone tylko karą grzywny.
Pracodawcy mają informować związkowców o stosowanych systemach sztucznej inteligencji. Biznes się obawia, że wyciekną tajemnice przedsiębiorstw.
Przekonać pracowników, że sztuczna inteligencja wraz z robotyzacją stanowią dla nich egzystencjalne zagrożenie, i dzięki temu odzyskać siły – to może być nowa strategia związków zawodowych.
Pracownicy mają pozyskiwać informacje o systemach AI w pracy. Ale czy tak się stanie?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas