Reklama
Rozwiń

Te miasta szykują się do wykorzystania wodorowych autobusów

Autobusy wodorowe stają się realną perspektywą miejskiej komunikacji. Przewoźnicy zaczynają przechodzić z fazy testów tych pojazdów do użytkowania komercyjnego.

Publikacja: 08.03.2023 03:00

Te miasta szykują się do wykorzystania wodorowych autobusów

Foto: Adobe Stock

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia właśnie ogłosiła przetarg na zakup 1435 ton paliwa wodorowego z opcją na kolejne 880 ton i wydłużeniem dostaw o następne trzy lata. Kilka dni wcześniej przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Tychach i Świerklańcu podpisały z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowy na dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru.

Wodorowe autobusy zaczną kursować w katowickiej aglomeracji w pierwszej połowie przyszłego roku. Trwa przetarg mający wyłonić dostawcę pojazdów. Będą mogły przejechać na jednym tankowaniu nawet 400 km. 20 autobusów ma kosztować ponad 110 mln zł, z czego 81 mln zł stanowić będzie wsparcie NFOŚiGW.

Do wykorzystania wodorowych autobusów szykuje się więcej miast. Jak podaje branżowy serwis InfoBus, mobilna stacja wodorowa działa już w Krakowie. Kolejna komercyjna powstaje w Rybniku, którego samorząd kupuje 20 autobusów wodorowych. Stacja ma być gotowa do połowy obecnego roku. Będzie jedną z pięciu, jakie z wykorzystaniem państwowego wsparcia ma postawić spółka grupy ZE PAK. Początkowo planowane jest wykorzystanie około 30 proc. przepustowości każdej z pięciu stacji, co ma przekładać się na ponad 10 tys. tankowań. Wraz z rozwojem rynku wodoru w Polsce wykorzystanie takich stacji będzie rosło i w perspektywie roku 2032 miałoby osiągnąć poziom około 85 proc.

Czytaj więcej

Technologie wodorowe powoli rozkręcają się w Polsce

Wszystko będzie jednak zależeć od liczby pojazdów zasilanych takim paliwem. W połowie ubiegłego roku wodorowy autobus został wprowadzony do regularnej komunikacji miejskiej w Koninie. Natomiast jeszcze w tym roku pierwsze z 25 zamówionych takich autobusów mają być dostarczone do Poznania. Tamtejszy miejski przewoźnik – MPK Poznań – kupił 25 Solarisów Urbino 12 hydrogen. Po zrealizowaniu zamówienia bezemisyjne autobusy (wraz z elektrycznymi) będą stanowić jedną czwartą autobusowego taboru.

Nie tylko Solaris będzie dostarczał miastom wodorowce. Na produkcji autobusów wodorowych chce się skoncentrować sanocka fabryka Autosan. W końcu ubiegłego roku prowadzone były testy niskopodłogowego Sancity 12LFH o długości 12 metrów, zaprojektowanego na bazie autobusu elektrycznego. Miałby stać się sztandarowym produktem firmy.

W ubiegłym roku autobus na ogniwa paliwowe zasilane wodorem zaprezentowała z kolei Grupa Polsat Plus wraz z ZE PAK. Ma być częścią wodorowych inwestycji spółek, zakładających budowę całego łańcucha transportowego opartego na zielonym wodorze. Docelowa produkcja ma sięgnąć 100 autobusów rocznie.

W rządowej strategii wodorowej założono do 2025 r. eksploatację nawet 250 wodorowców, a do 2030 r. – nawet 1 tys. Są praktyczniejsze niż elektrobusy zasilane z baterii litowo-jonowych: mają większe zasięgi, nie wymagają rozbudowanej sieci ładowarek, a tankowanie wodoru jest znacznie krótsze od ładowania baterii.

Dłużej poczekamy na upowszechnienie napędów wodorowych w samochodach osobowych, za to polskie firmy już pracują nad pociągami napędzanymi takim paliwem.

Transport
PKP Cargo powoli reguluje zobowiązania wobec pracowników
Transport
Nazwa Lotnisko Chopina zostanie. Tylko będzie w Baranowie
Transport
Sabotaż na Bałtyku. Chiński statek opuścił cieśninę Kattegat po międzynarodowej inspekcji
Transport
Gigantyczna strata niemieckich kolei. Bundestag zatwierdził miliardy euro na remonty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Transport
Będzie inspekcja na chińskim statku. Śledczy sprawdzą czy zerwane kable to sabotaż
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku