Hulajnogi i taksówki wracają do kondycji sprzed pandemii

Rynek tzw. mobilności miejskiej znowu rośnie, a pod względem korzystania ze współdzielonych usług transportowych polskie miasta są w ścisłej czołówce Starego Kontynentu.

Publikacja: 07.02.2022 21:00

Hulajnogi i taksówki wracają do kondycji sprzed pandemii

Foto: materiały prasowe

Na tle Europy (170 przebadanych miast) Warszawa zajmuje czwarte miejsce pod względem największej liczby przejazdów z kierowcą (usługi przewozu osób), wyprzedzając Berlin, Madryt i Barcelonę. Z kolei Gdańsk znalazł się w grupie miast o największej liczbie współdzielonych przejazdów e-hulajnogami – wynika z najnowszego raportu Free Now.

Operator, który oferuje przez aplikację zarówno przejazd taksówką, jak i wypożyczenie e-hulajnóg na minuty, zdecydował się właśnie na budowę platformy multimobilności. To oznacza, że nie skupia się już wyłącznie na oferowaniu własnych usług przewozowych, ale również na umożliwianiu dostępu przez swoją apkę do flot innych operatorów. Badania pokazują, że 60 proc. Europejczyków woli korzystać z jednej aplikacji dającej dostęp do wielu opcji transportowych w mieście. Eksperci przewidują, że rynek multimobilności w ciągu najbliższych dwóch lat osiągnie wartość niemal 12 mld euro. – Naszą operacyjną bazą pozostaje ride-hailing, czyli przejazdy z kierowcą. W 2022 r. ten trzon pozostanie na tyle silny, że dodatkowo będziemy rozwijać inne opcje transportowe. Rok rozpoczęliśmy krokami w tym kierunku, czyli integracją z Dott i kilkoma innymi lokalnymi partnerami – mówi Marc Berg, prezes Free Now. Przekonuje przy tym, że multimobilność wchodzi właśnie do mainstreamu i dotrze do większej liczby odbiorców. – Patrząc w przyszłość, wiemy, że nie ma w niej miejsca na prywatne auta – dodaje.

Free Now podaje, że w ub.r. firmie udało się odbudować poziom liczby zamówień przewozów taxi, a liczba przejazdów wzrosła o ponad 40 proc. Wyniki poprawia też rynkowy rywal – iTaxi. Operator w 2021 r. podpisał niemal 1000 nowych umów B2B na przewozy, tym samym firma podwoiła liczbę użytkowników z tego sektora. I choć w spółce przyznają, że izolacja społeczna, praca zdalna oraz znaczna redukcja spotkań biznesowych na rzecz tych online nie są sprzymierzeńcami rozwoju usług taxi, to firma właśnie postawiła na ekspansję. W ub.r. mocno ruszyła z akwizycjami (fuzja z Green Taxi, przejęcie warszawskiego MPT i Wicar Taxi z Dolnego Śląska). A na tym nie koniec. – W planach mamy kolejne fuzje i już teraz prowadzimy negocjacje z kilkunastoma podmiotami w całym kraju – podkreśla Jarosław Grabowski, prezes iTaxi.

Operator w br. zamierza uruchomić też usługę kurierską – iPaczka.

Coraz lepiej prezentuje się również sytuacja na rodzimym rynku najmu elektrycznych hulajnóg. Przykładem może być Tier, który w kwietniu ub.r. zadebiutował nad Wisłą. Od tego czasu użytkownicy wykonali ponad 2,5 mln przejazdów, a operator wprowadził swoje usługi w ponad 25 miastach, stając się jednym z największych graczy tej branży w naszym kraju. W 2022 r. firma planuje dalszy intensywny rozwój – zamierza powiększyć liczbę miast, w których działa jej flota, aż o 50 proc., planuje ponadto wejść z ofertą rowerów na minuty.

W siłę rośnie też rynkowy rywal Tier – operator Dott (jego hulajnogi dostępne są w Trójmieście, Poznaniu i Warszawie). Firma pozyskała właśnie od inwestorów kolejną rundę finansowania – 60 mln euro. Pieniądze pomogą w dalszej ekspansji. Jak podaje operator, w 2021 r. z floty jego e-pojazdów skorzystało o 105 proc. więcej użytkowników niż rok wcześniej. Liczba przejazdów w Polsce wzrosła zaś o 130 proc.

Transport
Amerykanie chcą przywrócenia połączeń lotniczych z Rosją
Transport
Lotniczy złom wraca na rosyjskie niebo. Rosjanie polecą 60-letnimi samolotami
Transport
Znów strajk na niemieckich lotniskach. W poniedziałek nic nie poleci
Transport
Donald Trump poleci boeingiem, którego nie chcieli Rosjanie
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Transport
Rząd uruchamia miliardowe wsparcie na zakupy elektrycznych ciężarówek