Amerykanie chcą przywrócenia połączeń lotniczych z Rosją

Amerykańska Izba Handlowa w Rosji wezwała do zniesienia sankcji na rosyjskie lotnictwo. Wiadomo, że Moskwa i Waszyngton o tym rozmawiają.

Publikacja: 09.03.2025 13:29

Amerykanie chcą przywrócenia połączeń lotniczych z Rosją

Foto: Adobestock

Amerykańska Izba Handlu w Rosji (AmCham Russia) namawia administrację w Waszyngtonie do wycofania ograniczeń dotyczących rosyjskiego lotnictwa. Argumentuje to koniecznością zapobieżenia rosnącym zagrożeniem możliwych katastrof lotniczych. Zdaniem prezesa Izby, Roberta Agee, to zwykła „humanitarna konieczność”, bo tylko tak można zmniejszyć zagrożenie wypadkami lotniczymi.

— Przede wszystkim zwracamy się z wnioskiem o zniesienie sankcji dotyczących branży lotniczej. Dotyczy to zarówno dostarczania komponentów do serwisowania samolotów, jak i technicznego wsparcia. To nawet nie chodzi o jakiekolwiek ambicje biznesowe, ale potrzeby zwykłych ludzi, bo to oni cierpią najbardziej — mówił Robert Agee w rozmowie z rosyjskim portalem RBC.

Rozmowy o poluzowaniu sankcji trwają

Rzeczywiście rosyjskie lotnictwo cywilne zostało mocno dotknięte zachodnimi sankcjami, które solidarnie nałożyły USA, Europa, Japonia i Korea Południowa.

Wstrzymane zostały dostawy nie tylko samych samolotów, ale i komponentów do ich serwisowania. Z tego powodu w Rosji zmalała liczba połączeń lotniczych, a przewoźnicy w serwisowaniu maszyn musieli korzystać z komponentów wymontowywanych z innych egzemplarzy. Z pomocą przyszli także Hindusi oraz niektóre kraje z Kaukazu, które pośredniczyły w nielegalnym handlu częściami do samolotów.

O poluzowaniu sankcji nałożonych na rosyjskie lotnictwo Amerykanie i Rosjanie zaczęli rozmawiać 28 lutego w Stambule, w kilka dni po tym, jak w Arabii Saudyjskiej doszło do spotkania amerykańskiego sekretarza stanu Marco Rubio z rosyjskim ministrem spraw zagranicznych, Siergiejem Ławrowem. Pierwsze spotkanie w rezydencji amerykańskiego konsula miało trwać 6 godzin. Rosjanie byli z tego spotkania bardzo zadowoleni, a Amerykanie ograniczyli się do lakonicznego komunikatu, że „rozmowy były konstruktywne”. Nie było tam ani słowa o możliwości przywrócenia połączeń lotniczych Rosja-USA, ale akcje Aerofłotu natychmiast podrożały na moskiewskiej giełdzie. Aerofłot był jedynym przewoźnikiem, który latał do USA do 24 lutego 2022 roku.

Czytaj więcej

Lotniczy złom wraca na rosyjskie niebo. Rosjanie polecą 60-letnimi samolotami

IATA: linie zachodnie chętnie wrócą do Rosji

Na informacje o potencjalnym przywróceniu połączeń pozytywnie zareagował także dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), Willie Walsh, który wcześniej wielokrotnie podkreślał, że wyłączenie Rosji dla większości linii lotniczych, to decyzja polityczna. Teraz Willie Walsh nie ukrywa, że gdyby sankcje zostały zniesione i doszło do zawieszenia broni, a rosyjska przestrzeń powietrzna ponownie otwarta, zachodni przewoźnicy szybko by tam wrócili. Dla nich konieczność rezygnacji z najkrótsze drogi do Azji, jest bardzo kosztowna. Z drugiej jednak strony mało jest prawdopodobne, aby z anty-rosyjskich sankcji nałożonych także na branżę lotniczą była tak szybko gotowa zrezygnować także Europa.

Czytaj więcej

Linie lotnicze chcą wrócić do Ukrainy. Ale to nie będzie takie proste

Kto jeszcze by skorzystał

Rosyjska inwazja na Ukrainę była kosztowna nie tylko dla linii lotniczych, ale i dla firm leasingowych, których straty wyliczono na 8 mld dolarów. Teraz jednak nie ma jakichkolwiek wątpliwości, że najwięksi leasingodawcy bez wahania powróciliby na na rynek rosyjski.

Skorzystaliby także sami Rosjanie, którzy muszą płacić krocie za podróże lotnicze, bo np. latając do Europy muszą się przesiadać w Stambule, bądź Dubaju.

W sytuacji braku dostępu do zachodnich maszyn Rosjanie starali się przyspieszyć własną produkcję, ale i tutaj napotkali na bariery, ponieważ także do Suchojów, czy MC-21 niezbędne są zachodnie komponenty. Nie może więc być mowy, mimo kolejnych optymistycznych sygnałów o postępie prac nad „czysto” rosyjskimi samolotami, o rozwinięcia cywilnego przemysłu lotniczego na dużą skalę.

Amerykańska Izba Handlu w Rosji (AmCham Russia) namawia administrację w Waszyngtonie do wycofania ograniczeń dotyczących rosyjskiego lotnictwa. Argumentuje to koniecznością zapobieżenia rosnącym zagrożeniem możliwych katastrof lotniczych. Zdaniem prezesa Izby, Roberta Agee, to zwykła „humanitarna konieczność”, bo tylko tak można zmniejszyć zagrożenie wypadkami lotniczymi.

— Przede wszystkim zwracamy się z wnioskiem o zniesienie sankcji dotyczących branży lotniczej. Dotyczy to zarówno dostarczania komponentów do serwisowania samolotów, jak i technicznego wsparcia. To nawet nie chodzi o jakiekolwiek ambicje biznesowe, ale potrzeby zwykłych ludzi, bo to oni cierpią najbardziej — mówił Robert Agee w rozmowie z rosyjskim portalem RBC.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Lotniczy złom wraca na rosyjskie niebo. Rosjanie polecą 60-letnimi samolotami
Transport
Znów strajk na niemieckich lotniskach. W poniedziałek nic nie poleci
Transport
Donald Trump poleci boeingiem, którego nie chcieli Rosjanie
Transport
Rząd uruchamia miliardowe wsparcie na zakupy elektrycznych ciężarówek
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Transport
Amerykanie chcą zwiększyć bezpieczeństwo lotów. Ale pojawił się Elon Musk