Rywale Ubera coraz mocniej rozpychają się w Polsce

Taxify, za którym stoi chiński gigant Didi, oraz związana z Daimlerem aplikacja mytaxi znacząco zwiększą skalę działania w naszym kraju – ustaliła „Rzeczpospolita".

Aktualizacja: 20.12.2017 06:09 Publikacja: 19.12.2017 21:13

Konkurencja między internetowymi platformami łączącymi kierowców i pasażerów zaostrza się. Dopiero co – o czym już informowaliśmy jako pierwsi – Uber zdecydował o wprowadzeniu w samochodach kas fiskalnych, aby zdobyć nową grupę klientów, płacących gotówką, a także uruchomił usługę przewozu większych grup pasażerów (UberVan), a rywale już ogłaszają plany ekspansji na rodzimym rynku.

2,5 razy więcej użytkowników

Z naszych informacji wynika, że szczególnie ambitny plan ma mytaxi. Pośrednik między pasażerami a tradycyjnymi taksówkami zamierza w 2018 r. dwukrotnie zwiększyć liczbę zamówień swoich taksówek niż w tym roku. Ma w tym pomóc ekspansja geograficzna na rodzimym rynku. Dziś mytaxi obecne jest m.in. w Warszawie, Trójmieście i Krakowie, ale aplikacja związana z niemieckim koncernem Daimler zamierza w przyszłym roku podwoić liczbę miast, w których prowadzi działalność.

– Polska jest w grupie najszybciej rozwijających się krajów spośród wszystkich 13 państw, w których operuje mytaxi – tłumaczy nam Krzysztof Urban, szef platformy przewozowej na Polskę.

Jak podkreśla, w ciągu tego roku liczba nowych użytkowników wzrosła 2,5-krotnie, a flota zwiększyła się o ponad tysiąc samochodów. – W samej Warszawie współpracuje z nami już ponad 1,6 tys. kierowców, co oznacza, że mamy największą flotę licencjonowanych taksówek w stolicy i oferujemy najkrótszy czas dojazdu do pasażera – wskazuje Urban.

Jeśli chodzi o liczbę kursów, mytaxi podwoił ją wobec ubiegłego roku. – Efektywność mierzymy również specjalnym wskaźnikiem – sprawdzamy, ile tygodni zajmuje nam zrealizowanie miliona kursów. W tym roku kolejne miliony osiągamy trzy razy szybciej niż w 2016 r. – wyjaśnia.

Dyrektor zarządzający mytaxi w Polsce odniósł się również do działań Ubera, który od poniedziałku wprowadza w swoich samochodach kasy fiskalne, tłumacząc to tym, że wielu klientów w Polsce nie korzysta z kart kredytowych lub obawia się podpinać je pod aplikację. – My mamy zupełnie odwrotne obserwacje na ten temat. Z danych mytaxi wynika, że aż 80 proc. kursów realizujemy bezgotówkowo. Ten odsetek stale rośnie, liczba pasażerów płacących w ten sposób w ostatnich dwóch latach wzrosła sześciokrotnie – komentuje nasz rozmówca.

Jak dodaje, kursy z płatnością gotówką pochodzą głównie od firm i hoteli zamawiających przejazd dla gości, którzy nie mają aplikacji.

Ekspansja Chińczyków

Taxify, mająca estońskie korzenie aplikacja łącząca kierowców i pasażerów, również zamierza mocno walczyć o polski rynek przewozów. Internetowa platforma, przejęta w sierpniu przez chińskiego giganta – koncern Didi – chciała do końca br. zdobyć 20 proc. rodzimego rynku przewozów przez aplikację. Jak zapewnia nas Alex Kartsel, szef polskiego oddziału Taxify, udało się osiągnąć cel z nadwyżką. – Wyrwaliśmy dla siebie nawet 30 proc. rynku w Warszawie – przekonuje.

Jak dodaje, teraz usługa będzie rozszerzona o kolejne miasta. – W najbliższych tygodniach pojawimy się w Krakowie i we Wrocławiu – zapowiada Kartsel.

Popularne e-przewozy

Internetowi pośrednicy w przewozach coraz mocniej odbierają rynek tradycyjnym korporacjom taxi. Z badań ORB wynika, że co czwarty Europejczyk w ciągu roku korzystał z aplikacji do zamawiania przejazdów. Wielu pasażerów takie aplikacje traktuje wręcz jako alternatywę dla własnego samochodu. W Warszawie ich odsetek sięga 66 proc. Aż 67 proc. Europejczyków twierdzi wprost, że aplikacje, takie jak Uber, mogą zastąpić własne auta. 28 proc. badanych wskazuje, że dzięki temu rozwiązaniu nie trzeba szukać miejsc parkingowych, a 43 proc. – że to najlepszy sposób transportu na imprezy i spotkania towarzyskie.

Transport
Boeing czeka w tym roku reset. Bo może być już tylko lepiej
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Transport
Turkish Airlines mają poważny problem. To pluskwy w samolotach
Transport
Brukselo! Zreformuj transport lotniczy! Manifest szefa Ryanaira
Transport
Niemieckie rządowe samoloty będą jak fortece. Pomoże Izrael
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Transport
CPK za 131,7 mld złotych. Lotnisko ruszy w 2032 roku, razem z szybką koleją
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay