Szybki, ekologiczny i nowoczesny transport musi być dostępny nie tylko w miastach, ale zapewniać komunikację pomiędzy nimi. Z tego względu tak istotne jest, by kolej szła ścieżką digitalizacji i odważnie korzystała z najnowocześniejszych rozwiązań.
Aktualnie polska kolej szykuje się do zwiększenia szybkości pociągów kursujących pomiędzy aglomeracjami. Będą mogły jeździć z prędkością nawet 250 km/h. Prędkość powyżej najwyższych obecnie 200 km/h, w pierwszej kolejności będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Warszawę z Krakowem i Katowicami. Pozwoli skrócić czas podróży do niespełna dwóch godzin. Będzie to możliwe dzięki modernizacji torów, a także nowym systemom sterowania ruchem kolejowym i łączności, poprawiającym bezpieczeństwo przejazdu i zwiększającym przepustowość linii.
Kolej zbliży miasta
Komunikację pomiędzy regionami i w ramach samych aglomeracji ma poprawiać budowa łącznic kolejowych. W 2017 r. dwie takie inwestycje – łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Pogórze oraz łącznica w Suchej Beskidzkiej – pozwoliły na skrócenie podróży z Krakowa do Zakopanego o ok. pół godziny. Dalsze przyspieszenie przejazdu na tej trasie będzie możliwe po uruchomieniu łącznicy w Chabówce w 2023 r.
Tego rodzaju inwestycje będą zwiększać znaczenie kolei, przyciągać nowych pasażerów i poprawiać konkurencyjność pociągów wobec samochodów i krajowych połączeń lotniczych. W przyszłości kolej miałaby stać się kluczowym elementem zintegrowanego transportu, który pozwoli na szybkie przemieszczanie się „door to door", przy wykorzystaniu różnych, połączonych ze sobą i sprawnie skomunikowanych rodzajów transportu. Mają się do tego przyczynić m.in. powstające przy dworcach kolejowych w większych miastach centra przesiadkowe, umożliwiające przesiadkę z pociągu do autobusu czy tramwaju albo odwrotnie, a także korzystanie np. z systemu rowerów miejskich czy ekologicznych samochodów na godziny. Potencjał stanowi również koncepcja budowania infrastruktury, która pozwoli na ładowanie pojazdów elektrycznych przy stacjach kolejowych.
W planach inwestycji poprawiających połączenia międzymiastowe, które mają być zrealizowane w ciągu najbliższych pięciu lat, jest elektryfikacja przeszło 300 kilometrów linii kolejowych. Obejmie m.in. istniejące odcinki Ocice – Rzeszów, Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Ełk – Korsze i Węgliniec – Zgorzelec. Natomiast zelektryfikowanie linii w portach w Gdyni, Świnoujściu i Szczecinie usprawni tam transport towarowy.