7 listopada 2024 r. tuż przed godziną 9:00 wydarzyło się coś niezwykłego. 224-metrowy chiński statek towarowy, płynący z pełną mocą na południe od Kattegat, zaczął nagle zwalniać aż do momentu, kiedy poruszał się z prędkością około jednego kilometra na godzinę. „Leżał" w ten sposób przez około pięć minut, aż śruby ponownie ruszyły i statek popłynął na południe przez cieśniny Kattegat i Øresund, kierując się w stronę rosyjskiego portu Ust-Ługa.
Niewiele osób słyszało wówczas o statku towarowym Yi Peng 3 – zauważa TV2. Teraz to się zmieniło, bo jego nazwa pojawiła się w mediach całego świata a sam statek zatrzymany jest w cieśninie Kattegat, otoczony przez duńskie, szwedzkie i niemieckie okręty wojenne. Władze próbują ustalić, czy Yi Peng 3 nie jest zamieszany w sabotaż kabli telekomunikacyjnych na dnie Bałtyku.
Czytaj więcej
Dwa duńskie okręty wojenne zatrzymały na Bałtyku chiński statek handlowy, który przepływał w pobliżu uszkodzonych, podwodnych kabli w czasie, gdy dokonano na nich dywersji
Tajemniczy manewr w Læsø
Jak dotąd skupiono się na dwóch podejrzanych okolicznościach, w których Yi Peng 3 przepłynął nad kablami na morskim dnie w okolicach Gotlandii i na południu Szwecji. Teraz TV2 donosi o kolejnym nietypowym manewrze statku Yi Peng 3, dokonanym 7 listopada, a więc dziesięć dni przed uszkodzeniem kabli na Morzu Bałtyckim.
Dane AIS (Automatic Identification System, system wskazujący pozycję statku) pokazują, że Yi Peng 3 przepłynął nad dwoma kablami zasilającymi i kablem do transmisji danych przy zmniejszonej prędkości w pobliżu Læsø, największej wyspy w cieśninie Kattegat. Potem zatrzymał się w odległości około 850 metrów po minięciu kabli.