Korespondencja z Rzymu
Celem eksperymentu, jak napisano w piśmie przewodnim, „jest sprawdzenie tego, co dzieci wiedzą i myślą o byciu chłopcem lub dziewczynką, wytropienie stereotypów dotyczących płci i zainicjowanie akcji, która pomoże zreorganizować sposób myślenia dzieci zapoznając je z alternatywnym, różnym od tradycyjnego punktem widzenia". Dalej można przeczytać o konieczności walki z tymi stereotypami w imię promowania równości płci.
Jak to konkretnie zrobić? Ideologicznej podbudowie towarzyszą wskazówki praktyczne: „Dzieci powinny poznać ciało swoich koleżanek i kolegów. Chłopiec może wsłuchiwać się w bicie serca dziewczynki i odwrotnie. Naturalnie dzieci powinny poprzez dotyk poznać dzielące ich różnice, szczególnie w strefie genitaliów". Jak wyjaśniają autorki, pani pedagog i pani psycholog, „ta wzajemna eksploracja ciała przekona dzieci, że różnice w budowie anatomicznej nie mogą być przyczyną nierównego traktowania płci, ponieważ zarówno chłopcy jak i dziewczynki doznają przy tym tych samych bodźców". Dalszy ciąg reedukacji to zabawa, w której dziewczynki zamieniają się ubraniami z chłopcami.
Radzie miejskiej Triestu idea wprowadzania w ten sposób równości płci tak przypadła do gustu, że wyasygnowała już 12 tys. euro na specjalne kursy dla 74 przedszkolanek. Rodzice, którzy zapoznali się z projektem, są o wiele mniej zachwyceni. Nie zgadzają się, by ich dzieci w wieku 3-4 lat były przedmiotem tego rodzaju indoktrynacji. Dziennik „Il Giornale" nazywa eksperyment kretyństwem pedagogicznym, instrukcje - realizacją marzeń pedofila, a wszystko razem - próbą prania mózgów małym dzieciom w imię ideologicznego szaleństwa gender.
Oburzeni parlamentarzyści ugrupowań prawicowych zapowiedzieli skierowanie pytań do rządu i pani minister oświaty czy są im znane eksperymenty, które chcą na dzieciach prowadzić władze Triestu i czy zamierzają cokolwiek w tej sprawie zrobić. Wiceburmistrz Fabiana Martini broni inicjatywy. Twierdzi, że cytaty z instrukcji zostały wyjęte złośliwie z kontekstu i dodaje, że zdaniem ekspertów przekazywanie dzieciom idei równości płci należy rozpoczynać we wczesnym wieku w przedszkolu.