Policjanci, pogranicznicy i strażacy mają od dziś jednakowy i przejrzysty tryb składania oświadczeń majątkowych oraz formularze, których treść ma ułatwić ich prawidłowe wypełnianie. Zmiany przepisów w trzech rozporządzeniach przygotował minister spraw wewnętrznych. Było to konieczne, bo praktyka wykazała, że kontrolowanym sprawia trudności wykazywanie pewnych składników majątku. Na przykład lokalu użytkowego czy nieruchomości gruntowej, na której usytuowany jest dom czy garaż. Błędy zdarzały się również przy podawaniu tytułu prawnego do nieruchomości.
W nowym formularzu, którego treść ma być teraz jasna, dodano zapis zobowiązujący do ujawnienia łącznej kwoty dochodu uzyskanego przez małżonka osoby składającej oświadczenie majątkowe (w tym wypadku funkcjonariuszy policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej), z wyłączeniem jego danych osobowych i źródeł dochodu.
Oświadczenie składa się w zamkniętej kopercie, na której czytelnie umieszcza się konkretne dane: imię i nazwisko składającego oświadczenie, imię ojca, rok urodzenia, nazwę jednostki, w której składający oświadczenie pełni służbę. Osoba przyjmująca oznacza je numerem, pod którym zostało odnotowane w rejestrze oświadczeń majątkowych.
podstawa prawna: trzy rozporządzenia z 14 czerwca 2012 r. DzU z 9 lipca, poz 774, 775 i 776