Marcowa zmiana ustawy oświatowej spowoduje, że nie wejdzie w życie planowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej przypisanie nowych zadań organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego – zatwierdzania konkursów, a przypadkach stwierdzenia nieprawidłowości ich unieważnienia i zarządzenia ponownego ich przeprowadzenia.
Powrót do sprawdzonych rozwiązań 4 marca 2010 r. Sejm przyjął zmianę ustawy o systemie oświaty (druk sejmowy nr 2743). Ustawa dokonała tylko jednej, lecz istotnej, zmiany [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175841] w ustawie z 7 września 1991 r. (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) [/link]polegającej na wykreśleniu z art. 5c pkt 1
– przypisującym określone kompetencje radzie gminy, radzie powiatu i sejmikowi województwa – art. 36a ust. 12. Ten ostatni przepis jest również przypisany do kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarządu powiatu lub zarządu województwa (art. 5c pkt 2).
Z obecnie obowiązujących przepisów wynika, że te same kompetencje, dotyczące sposobu nadzorowania postępowania konkursowego na dyrektora placówki oświatowej przez organ prowadzący szkołę, przypisano zarówno organowi stanowiącemu, jak i wykonawczemu.
Zgodnie z nowym brzmieniem ustawy tylko wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu i zarząd województwa będą odpowiedzialni za przeprowadzenie kolejnych czynności związanych z konkursem na dyrektora szkoły. Jest to więc powrót do stanu sprzed nowelizacji wprowadzonej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=307040]ustawą z 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU nr 56, poz. 458),[/link] która weszła w życie 22 kwietnia 2009 r.