W 2012 roku Rady Gminy Przygodzice (województwo wielkopolskie) podjęła uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.
Część uchwalonych zapisów zakwestionował Prokurator Okręgowy w Ostrowie Wielkopolskim. Chodziło m.in. o ograniczenie możliwości mycia pojazdów poza myjniami samochodowymi wyłącznie do ich nadwozia.
Prokurator stwierdził, że w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach brak jest przepisów pozwalających na ograniczenie możliwości mycia pojazdów poza myjniami samochodowymi, przy spełnieniu warunków ustalonych przepisami prawa powszechnie obowiązującego i prawa miejscowego, wyłącznie do nadwozi samochodowych. Jak przypomniał bowiem prokurator, ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zezwala w art. 4 ust. 2 pkt. 1c wyłącznie na określenie wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy obejmujących m.in. mycie pojazdów samochodowych poza myjniami, nie upoważnia natomiast Rady Gminy do określenia jakichkolwiek zakazów wykraczających poza regulacje ustawowe.
W odpowiedzi na skargę Rada Gminy wyjaśniła, iż wprowadzenie kwestionowanego ograniczenia wynika z faktu, że poza myjniami samochodowymi brak jest miejsc, które posiadałby odpowiednie warunki do mycia pozostałych elementów samochodów np. podwozi samochodowych, komory silnikowej. Samorząd zwrócił uwagę, że mycie komory silnikowej pojazdu związane jest z koniecznością usunięcia oleju i innych substancji zagrażających środowisku np. kwasu wyciekającego z akumulatora czy płynu hamulcowego.
Te argumenty nie przekonały jednak Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który stwierdził nieważność uchwały w zaskarżonym przez prokuratora zakresie.