Wójt zdecyduje, ile zarobi urzędnik

Tylko do końca czerwca urzędy mają czas na opracowanie regulaminów wynagradzania pracowników samorządowych. Tam, gdzie takie już obowiązują, trzeba je dostosować do nowych przepisów

Aktualizacja: 06.04.2009 06:50 Publikacja: 06.04.2009 06:02

Wójt zdecyduje, ile zarobi urzędnik

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Obowiązek wprowadzenia regulaminów wynagradzania wprowadził art. 39 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=189C166CC3047554CDE145FB7BB8CF53?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link]. Zgodnie z jego treścią należy w tym dokumencie określić wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego. Ponadto w takim regulaminie można zawrzeć postanowienia określające warunki i sposób przyznawania i wypłacania premii i nagród innych niż jubileuszowa, jak również warunki i sposób przyznawania dodatków do wynagrodzeń, w szczególności funkcyjnego oraz specjalnego, który można przyznać pracownikowi z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych.

Ważne! Regulaminy wydajemy tylko dla zatrudnionych na umowę o pracę.

[srodtytul]Oddzielnie dla każdej jednostki[/srodtytul]

Regulamin wydaje każdy pracodawca samorządowy. Oznacza to, że dla pracowników urzędu gminy stosowny dokument opracować będzie musiał wójt, natomiast dla zatrudnionych w urzędzie marszałkowskim – marszałek. W starostwie opracuje go starosta. Natomiast dla każdej samorządowej jednostki organizacyjnej taki regulamin przygotuje jej kierownik.

[srodtytul]Szczegółowe kwalifikacje[/srodtytul]

Wymagania kwalifikacyjne dla pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych (w tym kierowniczych) doradców i asystentów oraz pomocniczych i obsługi określa art. 6 ustawy o pracownikach samorządowych. Jednak zgodnie z postanowieniem art. 39 ust. 1 pkt 1 tej ustawy każdy pracodawca może je skonkretyzować w regulaminie.

Określając wymagania kwalifikacyjne, trzeba również wziąć pod uwagę postanowienia obowiązującego od 1 kwietnia rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Opisano w nim bowiem minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach. Dotyczą one głównie stażu pracy, jakim trzeba się legitymować, aby móc pracować na danym stanowisku, jak również wymaganego wykształcenia.

W regulaminie zatem tych wymagań nie można zaniżyć. Pracodawca samorządowy może natomiast ustalić wyższe wymagania.

[ramka][b]Przykład[/b]

Rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych przewiduje, że na stanowisku asystenta można zatrudnić osobę posiadającą wykształcenie średnie oraz nieposiadającą żadnego doświadczenia zawodowego (staż pracy). W regulaminie można zatem zapisać, że na takim stanowisku może być zatrudniona osoba, która posiada wykształcenie wyższe (licencjackie, magisterskie) oraz np. dwuletni staż pracy.[/ramka]

[srodtytul]Maksymalne płace[/srodtytul]

[wyimek]W regulaminie wynagradzania pracowników samorządowych nie mogą się znaleźć postanowienia dotyczące pracowników zatrudnionych na podstawie powołania (skarbnik, zastępca wójta). Wyraźnie zabraniają tego bowiem przepisy kodeksu pracy (art. 77[sup]2[/sup] § 5 w zw. z art. 239 § 2).[/wyimek]

Nowe rozporządzenie – zgodnie z delegacją zawartą w art. 37 ust. 1 pkt 3 ustawy o pracownikach samorządowych – określa warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Wskazuje przy tym minimalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach. Dlatego też każdy kierownik powinien w regulaminie określić poziomy maksymalne tego wynagrodzenia. Ma w tym zakresie pełną dowolność. Ustalenie bowiem poziomów maksymalnych nie oznacza, że pracownikowi trzeba automatycznie płacić stawkę maksymalną.

[ramka][b]Przykład[/b]

Minimalne wynagrodzenie zastępcy skarbnika w dużym mieście – powyżej 100 tys. mieszkańców – wynosi 1,9 tys. zł (XVI kategoria zaszeregowania). Jeżeli chcemy na tym stanowisku zatrudnić fachowca, to musimy mu zapłacić więcej. W regulaminie możemy zatem zapisać, że maksymalne wynagrodzenie zasadnicze na tym stanowisku wynosi np. podwójną wysokość XVI kategorii zaszeregowania, czyli 3,8 tys. zł.

Taki zapis ma jeszcze tę zaletę, że w sytuacji, gdy nastąpi zmiana części A załącznika nr 1 do rozporządzenia, określającej minimalne stawki wynagrodzenia, np. zostaną one podniesione, automatycznie podniesione zostanie maksymalne wynagrodzenie określone w regulaminie. [/ramka]

Warto jednak zadbać o to, aby określone w regulaminie stawki maksymalne wynagrodzenia odpowiadały możliwościom finansowym danej jednostki samorządowej.

[srodtytul]Nagrody i dodatki[/srodtytul]

Możliwość przyznania innym niż wójt czy jego zastępca pracownikom dodatku specjalnego pojawiła się już od 1 stycznia 2009 r. Brak było jednak przepisów, które regulowały zasady przyznawania tych dodatków. Nie zawiera ich również nowe rozporządzenie. Określa ono jedynie zasady przyznawania tego dodatku wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta), staroście oraz marszałkowi województwa. Aby zatem móc taki dodatek przyznać i wypłacić, trzeba w regulaminie zawrzeć stosowne postanowienia. Regulamin powinien określać sposób obliczania tego dodatku. Podobnie jest z funkcyjnym. Ustawa w art. 36 ust. 4 przewiduje, że taki dodatek może być pracownikowi samorządowemu przyznany, ale w rozporządzeniu próżno szukać zasad jego przyznawania oraz w jakiej wysokości należy go ustalić. Jest to zatem materia stricte regulaminowa.

[ramka][b]Przykład[/b]

Wójt gminy Lewandów postanowił przyznać Kacprowi G. – swojemu sekretarzowi – dodatek funkcyjny. Jednak w obowiązującym w urzędzie gminy regulaminie nie określił zasad jego przyznawania i wypłacania.

W konsekwencji nie może sekretarzowi Kacprowi tego dodatku przyznać, bo nawet nie wiadomo w jakiej wysokości.[/ramka]

To samo dotyczy nagród i premii. Jeżeli regulamin nie określi przynajmniej, w jakiej wysokości mogą być one przyznawane, to sam art. 36 ust. 6 ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którym za osiągnięcia w pracy zawodowej pracownikowi można przyznać nagrodę, do jej wypłaty nie wystarczy.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=m.cyrankiewicz@rp.pl]m.cyrankiewicz@rp.pl[/mail]

Obowiązek wprowadzenia regulaminów wynagradzania wprowadził art. 39 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=189C166CC3047554CDE145FB7BB8CF53?id=292862]ustawy o pracownikach samorządowych[/link]. Zgodnie z jego treścią należy w tym dokumencie określić wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych oraz szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego. Ponadto w takim regulaminie można zawrzeć postanowienia określające warunki i sposób przyznawania i wypłacania premii i nagród innych niż jubileuszowa, jak również warunki i sposób przyznawania dodatków do wynagrodzeń, w szczególności funkcyjnego oraz specjalnego, który można przyznać pracownikowi z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych.

Pozostało 87% artykułu
Sądy i trybunały
Po co psuć świeżą krew, czyli ostatni tegoroczni absolwenci KSSiP wciąż na lodzie
Nieruchomości
Uchwała wspólnoty musi mieć poparcie większości. Ważne rozstrzygnięcie SN
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 później niż zazwyczaj. Oto terminy dla wszystkich województw
Praca, Emerytury i renty
Ile trzeba zarabiać, żeby na konto trafiło 5000 zł
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo karne
Śmierć nastolatek w escape roomie. Jest wyrok