Rada gminy nie może uchwalać mieszanych zwolnień w podatku od nieruchomości

Rada gminy nie może uchwalać zwolnień w podatku od nieruchomości, które mają charakter podmiotowy ?lub mieszany.

Publikacja: 16.06.2014 08:19

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną gminy, która broniła ważności uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Sąd uznał, że uchwalając dodatkowe preferencje, rada przekroczyła ustawowe upoważnienie (sygnatura akt II FSK 1529/12).

Sprawa do sądu administracyjnego trafiła z inicjatywy prokuratora. To on wystąpił o unieważnienie części uchwały rady z października 2010 r. Zarzucił jej istotne naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Chodziło m.in. o zwolnienie dla gruntów, budowli, budynków i ich części pozostających w posiadaniu lub użytkowaniu gminnych jednostek organizacyjnych działających w formie jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz instytucji kultury, w stosunku do których gmina pełni funkcje organizatora.

Prokurator przypomniał, że rada gminy może wprowadzić dodatkowe zwolnienia w podatku od nieruchomości, ale dotyczy to wyłącznie tych o charakterze przedmiotowym. Tymczasem w spornej uchwale zostały wprowadzone  zwolnienia o charakterze mieszanym, tj. przedmiotowo-podmiotowym. Skarżący nie miał wątpliwości, że zwolnienie połączone zostało z cechami indywidualnymi podatnika.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach tę skargę uwzględnił. Nie miał wątpliwości, że radni wykroczyli poza upoważnienie zawarte w ustawie.

WSA podkreślił, że uprawnienie rady w zakresie zwolnień z podatku od nieruchomości  dotyczyć może wyłącznie przedmiotu, tj. nie-?ruchomości wykorzystywanych do różnego rodzaju działalności czy też charakteryzujących się określonymi cechami lub właściwościami. Przy czym przedmiot ten musi być określony w taki sposób, by niemożliwe było zidentyfikowanie czy przypisanie do konkretnego podatnika.

Takiego samego zdania był Naczelny Sąd Administracyjny. Jak podkreślił sędzia NSA Tomasz Zborzyński, sporne zwolnienie ma charakter mieszany, przedmiotowo-podmiotowy. A zgodnie z wolą ustawodawcy ustanowienie tego rodzaju preferencji leży poza kompetencjami gminy. Wyrok jest prawomocny.

Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną gminy, która broniła ważności uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości. Sąd uznał, że uchwalając dodatkowe preferencje, rada przekroczyła ustawowe upoważnienie (sygnatura akt II FSK 1529/12).

Sprawa do sądu administracyjnego trafiła z inicjatywy prokuratora. To on wystąpił o unieważnienie części uchwały rady z października 2010 r. Zarzucił jej istotne naruszenie art. 7 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Sądy i trybunały
Prawnicy surowo o projektach w sprawie neosędziów. „Mogą sparaliżować sądy”
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Praca, Emerytury i renty
Zbliża się wypłata 13. emerytury. Ile wyniesie w 2025 roku?
Prawo w Polsce
Kto może wejść do twojego domu? I czy musi mieć nakaz?