Gmina w postępowaniu egzekucyjnym w administracji może występować w podwójnej roli. Gdy dochodzi swoich roszczeń od obywateli, jest wierzycielem. A wtedy, gdy jednocześnie pobiera i ustala przysługujące jej należności, jest organem egzekucyjnym. Takie uprawnienie nie przysługuje zasadniczo każdej gminie. Możliwość przymusowego egzekwowania wykonania obowiązków pieniężnych dotyczy miast na prawach powiatu oraz m.st. Warszawy. Tylko w jednym przypadku wójt, burmistrz i prezydent miasta jest organem egzekucyjnym. Chodzi o opłaty za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (tzw. opłata śmieciowa). Szefowie gmin stracą jednak to uprawnienie po wejściu w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która została uchwalona 10 października 2014 r. i tego dnia trafiła do Senatu. Po podpisaniu ustawy przez prezydenta RP zacznie obowiązywać po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Duże miasta
W myśl art. 19 § 2 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (dalej u.p.e.a.) organem egzekucyjnym jest właściwy organ gminy o statusie tzw. dużego miasta wymienionej w odrębnych przepisach oraz m.st. Warszawa jako gmina na prawach powiatu. Od 1 stycznia 1997 r. uprawnienia organu egzekucyjnego ma 46 miast (Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Gliwice, Gorzów Wielkopolski, Grudziądz, Jastrzębie-Zdrój, Jaworzno, Kalisz, Katowice, Kielce, Koszalin, Kraków, Legnica, Lublin, Łódź, Mysłowice, Olsztyn, Opole, Płock, Poznań, Radom, Ruda Śląska, Rybnik, Rzeszów, Siemianowice Śląskie, Słupsk, Sopot, Sosnowiec, Szczecin, Świętochłowice, Tarnów, Toruń, Tychy, Wałbrzych, Włocławek, Wrocław, Zabrze, Zielona Góra). Gmina może stosować wszystkie przewidziane w ustawie środki egzekucyjne oprócz egzekucji z nieruchomości. Tę może prowadzić jedynie naczelnik urzędu skarbowego.
Gminy mogą egzekwować tylko te należności, dla których ustalania lub określania i pobierania są właściwe. Do należności tych należą podatki i opłaty lokalne. Prezydent miasta (burmistrz) jest również organem właściwym rzeczowo do prowadzenia egzekucji administracyjnej grzywien nałożonych w drodze mandatów karnych przez funkcjonariuszy straży miejskiej (por. postanowienie NSA ?z 25 czerwca 2008 r., II FW 2/08, Legalis).
Wójt straci ?uprawnienia
Do 6 marca 2013 r., czyli wejścia w życie nowelizacji z 25 stycznia 2013 r. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w żadnym przypadku organem egzekucyjnym nie był wójt. Nowelizacja ta znacznie poszerzyła zakres organów prowadzących egzekucję administracyjną. Dotąd gminy niebędące miastami występowały w postępowaniu wyłącznie jako wierzyciel. Obecnie wójt, burmistrz lub prezydent miasta może, a nawet musi, egzekwować nieopłacone opłaty za odbiór odpadów komunalnych. Rozwiązanie to miało przyśpieszyć egzekucję tych należności. W praktyce okazało się, że małe gminy nie poradziły sobie z tym obowiązkiem. Wynika to z ograniczonych możliwości kadrowych. Nie każdą gminę stać było na zatrudnienie dodatkowego pracownika, który zajmowałby się egzekwowaniem nieuregulowanych opłat śmieciowych.
Sejm 10 października 2014 r. uchwalił ustawę o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2404), która odbiera wójtowi, burmistrzowi i prezydentowi miasta uprawnienia organu egzekucyjnego w egzekucji opłat śmieciowych. Należności te będą więc dochodzone przez naczelników urzędów skarbowych. Oznacza to, że małe gminy w postępowaniach egzekucyjnych dotyczących opłat śmieciowych będą występować jako wierzyciele. Do ich zadań będzie należało wysyłanie zobowiązanym upomnień oraz wystawianie tytułów egzekucyjnych. Ponadto gmina będzie korzystała z takich uprawnień, jak składanie zażaleń na niektóre postanowienia organu egzekucyjnego, żądanie zawieszenia postępowania itp.