„Odnośnie wykładni przepisu krajowego Izba uznała, iż nie nakłada on bezwzględnego obowiązku podziału zamówienia na części, stanowi natomiast o uprawnieniu zamawiającego do podziału zamówienia i nie zawiera wprost obowiązku wyjaśniania przez Zamawiającego przyczyn, dla których nie zastosował podziału zamówienia na części. Taki obowiązek wynika natomiast z normy ujętej w art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy, dotyczącej prowadzenia protokołu postępowania."
Wyrok KIO 2346/16 z 2 stycznia 2017 r.
Skoro więc zamawiający ma obowiązek podziału zamówienia na części wszędzie tam, gdzie da się to zrobić, automatycznie wzrasta ilość problemów, które mogą się pojawić przy udzieleniu zamówienia. To z kolei oznacza, że zamawiający może stanąć przed koniecznością unieważnienia jednej lub kilku części postępowania. I tu pojawia się pytanie – jaki rygor zastosować o udzielenia zamówienia dla unieważnionej części postępowania? Taki sam jak dla pierwszego postępowania, czy może właściwy dla samej części?
Szacowanie wartości zamówienia w częściach
Jak wskazywał UZP w opinii prawnej „Szacowanie wartości i udzielanie zamówień, w tym zamówień objętych projektem współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej", „podjęcie decyzji o udzielaniu zamówienia w częściach jest zawsze wynikiem wcześniejszego planu zamawiającego. Jeżeli zatem określone zamówienia mają charakter nieprzewidywalny, każde następne zamówienie o tym samym przedmiocie, należy potraktować jako zamówienie odrębne, a nie część zamówienia udzielonego wcześniej. Zamówienie udzielane w częściach przypomina świadczenia jednorazowe realizowane w ratach. Każda z tych części, składa się bowiem na pewną, z góry określoną całość. Każdorazowy, pojedynczy zakup jest częścią całego zamówienia, dlatego ustalenie jego wartości powinno być dokonane z zastosowaniem art. 32 ust. 4 ustawy Pzp. W tym przypadku wartością zamówienia udzielanego w ramach odrębnego postępowania jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Jeżeli więc zamawiający decyduje się udzielać zamówienia w częściach i organizuje odrębne postępowania, wówczas dla każdego odrębnego postępowania przyjmuje się wartość całego zamówienia".
Jako kierunek działania wskazano więc art. 32 ust. 4 Pzp Zgodnie z nim, jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.
Wyjątkowe narzędzie
Analizując temat szacowania wartości zamówienia udzielanego w częściach i procedur właściwych do takiego postępowania nie sposób przejść obojętnie obok art. 6a Pzp. Zgodnie z nim, w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych, pod warunkiem że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20 proc. wartości zamówienia.Przepis art. 6a Pzp to lex specialis do art. 32 ust. 4 Pzp i jednocześnie przeniesienie na grunt krajowy rozwiązania przewidzianego dyrektywami Unii Europejskiej. Pozwala zamawiającym na wyjątkowo korzystne działanie w sytuacji, w której wartość udzielanej części zamówienia jest stosunkowo nieduża. To furtka pozwalająca na działanie z pominięciem przepisów właściwych dla wartości całego postępowania.