Transakcje sprzedaży udziałów i akcji w spółach komunalnych przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) stają się coraz bardziej popularne, chociażby z uwagi na aktywność Polskiego Funduszu Rozwoju, który w ostatnim roku nabył za pośrednictwem zarządzanego przez siebie funduszu inwestycyjnego mniejszościowe pakiety udziałów m.in. w spółkach PEWIK Gdynia czy Sądeckie Wodociągi. Niewątpliwie, sprzedaż udziałów umożliwia pozyskanie przez JST znacznych środków finansowych na realizację zadań własnych, bez jednoczesnego zwiększania zadłużenia. Z tej perspektywy okazuje się, że prowadzenie gospodarki komunalnej w postaci spółki prawa handlowego może rodzić korzyści, dotąd na szeroką skalę niewykorzystywane. Co więcej, w przypadku gdy inwestor nabywa mniejszościowy pakiet udziałów, JST nie traci kontroli nad spółką oraz nad jej działalnością.
Czytaj także: Efektywne zarządzanie biznesem komunalnym - czy to możliwe?
Powstaje zatem pytanie, w jaki sposób samorządy powinny ustrukturyzować transakcję w świetle ustawy o gospodarce komunalnej (UGK) i ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym (UZZMP), by uzyskanie dodatkowych dochodów ze zbycia udziałów było zgodne z prawem?
System zarządzania majątkiem
Od ponad dwóch lat obowiązuje nowy system zarządzania majątkiem Skarbu Państwa, a to za sprawą wejścia w życie od 1 stycznia 2017 r. ustawy o zasadach zarządzania mieniem państwowym. Reguluje ona między innymi szczegółowo materię zbywania udziałów i akcji należących do Skarbu Państwa. Na podstawie odesłania z art. 12 ust. 2 UGK, przywołane przepisy stosuje się także do zbywania udziałów i akcji w spółkach JST, w miejsce dotychczasowych przepisów Ustawy o komercjalizacji (w brzmieniu sprzed 1 stycznia 2017 r.). Nowe zasady są znacząco odmienne od tych, które obowiązywały w poprzednim stanie prawnym, a jedną z ważniejszych różnic jest wzmocnienie roli organu stanowiącego JST. Druga doniosła różnica to zniesienie zamkniętego katalogu trybów i procedur zbycia, bez jednoczesnego wskazania chociażby przykładów w tym zakresie, co czyniły uchylone przepisy.
Jak procedować?
Do zbycia udziałów w spółkach komunalnych przez JST należy w tej chwili stosować odpowiednio przepisy art. 11-16 UZZMP. Samą zaś kompetencję do dokonania czynności zbycia, UGK przyznaje organowi wykonawczemu (np. prezydentowi miasta), przy czym musi ona zostać poprzedzona zgodą jej organu stanowiącego (np. rady miasta). Co istotne, znowelizowana w marcu br. UZZMP zawiera katalog sytuacji (art. 11 ust. 3), w których owa zgoda nie jest wymagana. Tak dzieje się m.in. jeżeli udziały bądź akcje są zbywane na rzecz państwowej osoby prawnej.