Tomasz Dolabelli - malarz Wazów

Zamek Królewski przypomina dzieła Tomasza Dolabelli, Wenecjanina tworzącego wiek wcześniej od Canaletta.

Aktualizacja: 27.09.2020 20:15 Publikacja: 27.09.2020 18:20

„Sąd mistyczny” z Kraśnika, z kościoła Wniebowzięcia NMP

„Sąd mistyczny” z Kraśnika, z kościoła Wniebowzięcia NMP

Foto: materiały prasowe

Pierwsza wystawa Tomasza Dolabelli na Zamku Królewskim w Warszawie odkrywa zapomnianego malarza, wenecjanina tworzącego w Polsce jak Canaletto, ale wiek wcześniej.
 W XVII wieku malarstwo Dolabelli przyniosło rewolucją w polskim baroku. Artysta był autorem pierwszych w Polsce nowożytnych wielkoformatowych obrazów religijnych, działających skalą, ekspresją i wenecką paletą świetlistych barw.

Dolabella miał 28 lat, kiedy przybył do Krakowa na dwór Zygmunta III w 1598 roku i zaczął prace na Wawelu, we wnętrzach strawionych pożarem. Wcześniej w Wenecji kształcił się u Antonia Vassilacchiego, ucznia Paolo Veronese’a i Jacopo Tintoretta. W Pałacu Dożów zachowało się duże malowidło młodego Dolabelli „Doża Pasquale Cicogna adorujący Najświętszy Sakrament”.

Pozostało 88% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Rzeźba
Ai Weiwei w Parku Rzeźby na Bródnie
Rzeźba
Ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb. To wszystko do zobaczenia na Wawelu
Rzeźba
Lwowska rzeźba rokokowa: arcydzieła z muzeów Ukrainy na Wawelu
Sztuka
Omenaa Mensah i polskie artystki tworzą nowy rozdział Biennale na Malcie
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rzeźba
Rzeźby, które przeczą prawom grawitacji. Wystawa w Centrum Olimpijskim PKOl