Rosyjski producent chce wypełnić pustkę po Coca-Coli. Nadchodzi Czernogołowka

Po tym jak najwięksi światowi producenci napojów bezalkoholowych porzucili rosyjski rynek, lokalny producent Czernogołowka chce zając ich miejsce i planuje spektakularne przejęcie 50 proc. udziałów w prawie 9 miliardowym rynku.

Publikacja: 03.08.2022 12:29

Rosyjski producent chce wypełnić pustkę po Coca-Coli. Nadchodzi Czernogołowka

Foto: Bloomberg

Masowy exodus zachodnich firm spowodowany sankcjami i restrykcjami po ataku Rosji na Ukrainę stworzył nieoczekiwaną szansę dla rosyjskich firm i przedsiębiorców – pisze Reuters.

Foto: materiały prasowe

Czernogołowka, firma nazwana na cześć miasta pod Moskwą, gdzie została założona w 1998 roku, produkuje przekąski, wodę butelkowaną, ziołowe lemoniady, napoje energetyczne, a od maja tego roku także Cola Czernogołowka, która ma zastąpić Coca-Cole i Pepsi na rosyjskim rynku.

Prywatny producent napojów zamierza podwoić swój udział w rynku w tym roku a w ciągu dwóch lat dojść do 30 procent. Docelowo ma nadzieję podbić serca rosyjskich konsumentów i zając około 50 proc. rynku słodkich napojów gazowanych. Obecnie, według danych firmy – jej udział rynkowy to około 8,5 procent na koniec 2021 roku.

Czytaj więcej

Rosja ma już zastępstwo Coca-Coli. Poznajcie CoolColę i jej siostry

„Byliśmy, jesteśmy i będziemy głównym rosyjskim producentem napojów” – powiedziała Reuterowi dyrektor generalna Natalia Sachnina. „Mamy nadzieję i pracujemy nad zdobyciem pozycji absolutnego lidera na rynku rosyjskim” - dodała.

Według rosyjskiej firmy analitycznej Statista przychody na rosyjskim rynku napojów bezalkoholowych wynoszą 8,8 miliarda dolarów.

Chociaż napoje gazowane produkowane przez Coca-Colę i PepsiCo są nadal dostępne w Rosji, z czasem znikną, ponieważ istniejące zapasy wyczerpią się jeszcze w tym roku. PepsiCo oraz Coca-Cola zawiesiły już w marcu produkcję i sprzedaż napojów gazowanych w Rosji. A rosyjscy producenci już wchodzą na ich miejsce. Jak poinformowała Sachnina, Czernogołowka prawie podwoiła wolumeny sprzedaży w południowym mieście Krasnodar i zwiększyła o 50 proc. przepustowość w syberyjskim Nowosybirsku w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.

Aby sprostać przewidywanemu wzrostowi popytu, Czernogołowka buduje w mieście zakład produkcyjny o powierzchni 40 000 metrów kwadratowych. Obiekt będzie kosztował ponad 3 miliardy rubli (50 milionów dolarów), a pierwszy etap budowy ma zostać ukończony w marcu 2023 roku.

Czytaj więcej

Coca-Cola traci przez Rosję na Zachodzie, McDonald’s zaś w Polsce

Czernogołowka zaczęła dostarczać napoje bezalkoholowe do rosyjskich restauracji Burger King i KFC w kwietniu. Jest też w trakcie rozmów, aby zrobić to samo dla sieci „Smacznie i kropka” - sieci restauracji powstałych na bazie amerykańskiego McDonald's.

Podobnie jak wszystkie rosyjskie firmy, Czernogołowka boryka się też z nowymi problemami z dostawami po tym, jak zachodnie rządy i firmy nałożyły na Rosję sankcje i ograniczenia, powiedziała Sachnina, dodając, że szczególnym problemem są aluminiowe pokrywki i etykiety samoprzylepne.

Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego
Przemysł spożywczy
Drogie jajka na Wielkanoc? Amerykanie mają pomysł: malują jak pisanki kartofle i cebulę