Opłata cukrowa, zwana też podatkiem cukrowym, wchodzi w życie 1 stycznia. Producenci napojów są przerażeni. Niedawno jeden z nich, firma Colian, która w swoim portfolio ma marki Goplana, Solidarność, Jutrzenka, Grześki, Familijne, Jeżyki, Akuku! Appetita, Siesta oraz Hellena, zaapelowała do premiera Mateusza Morawieckiego o doprowadzenie do odroczenia wprowadzenia w życie tzw. ustawy cukrowej. - Walka z pandemią to nie czas na obciążanie polskich firm rodzinnych dodatkową daniną. Skutki podatku cukrowego zahamują rozwój rodzimych przedsiębiorstw i uderzą w szereg segmentów gospodarki – przekonywał w liście otwartym do szefa rządu Jan Kolański, prezes zarządu firmy Colian.
Tłumaczył, że produkcja napojów opiera się na współpracy przedstawicieli wielu branż. Wiąże ze sobą setki przedsiębiorców i tysiące pracowników produkcji, magazynierów, logistyków, dziesiątki tysięcy rolników, sadowników, plantatorów buraka cukrowego. - Danina cukrowa będzie kolejnym, obok tzw. ustawy futerkowej, ciosem wymierzonym w polskie rolnictwo – stwierdził szef Coliana.
Przekonywał też, że odroczenie wprowadzenia w życie ustawy cukrowej pozwoliłoby producentom napojów ze spokojem przejść okres trudności gospodarczych, spowodowanych pandemią, bez dodatkowych ciężarów. - W momencie, gdy rząd zapewnia dofinansowania związane z pandemią, tym bardziej logiczne wydaje się odstąpienie od wprowadzania nowego obciążenia w tym samym czasie – napisał Jan Kolański.
Reakcji rządu na apele producentów nie widać, a czasu na ewentualne odroczenie wejścia w życie podatku cukrowego jest coraz mniej.
W środę Konfederacja Lewiatan zaapelowała do szefa resortu finansów o przedłużenie o rok, do 1 stycznia 2022 r., terminu wejścia w życie jednego z obowiązków sprawozdawczych związanych z opłatą cukrową. Chodzi o to, że ustawa prozdrowotna nakłada na firmy zajmujące się obrotem napojami obowiązek bieżącego śledzenia towarów objętych opłatą cukrową po numerach partii – w celu udokumentowania wszystkich transakcji przeprowadzonych w każdym miesięcznym okresie rozliczeniowym. Od 1 stycznia 2021 r. firmy będą musiały wykazywać w miesięcznej informacji o wysokości opłaty cukrowej „numery partii towaru, jeśli nie są zawarte na fakturze".