Jajecznica będzie daniem luksusowym. Jajka coraz droższe, zaczyna ich brakować

Problem dotyczy całego świata, w USA jajka są już najdroższe w historii. W Polsce na razie drożeją o skromne kilkanaście procent rocznie, ale puste półki w sklepach pokazują, że problem szybko nie zniknie.

Publikacja: 26.02.2025 12:31

Jajecznica będzie daniem luksusowym. Jajka coraz droższe, zaczyna ich brakować

Foto: Angel Garcia/Bloomberg

W styczniu, zgodnie z badaniem „Indeks cen detalicznych”, średnia cena jajka w sklepach wynosiła 0,98 zł i była 11,3 proc. wyższa niż rok temu. W sieciach handlowych widać puste półki – w Biedronce, Lidlu czy sklepach Carrefour jajek na półkach jest znacznie mniej niż zazwyczaj. Można trafić wręcz na puste półki.

Czytaj więcej

Masło na Wielkanoc będzie jeszcze droższe. Nawet 12 złotych

Jajka znikają ze sklepów

Obecne problemy dotyczą całego świata. W Polsce to bezpośredni efekt ograniczania liczby kur niosek, co jest związane choćby z ogromnym wzrostem kosztów utrzymania drobiu. Wynika to nie tylko z drożejących pasz, ale również nośników energii, z elektryczną na czele. Kurniki zużywają jej dużo, więc wielu hodowców wolało zlikwidować stada niż ryzykować z kosztowną produkcją. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz szacuje, że liczba niosek w Polsce spadła o ok. 5 mln sztuk.

Do tego dodajmy problem ptasiej grypy – tylko w ostatnich miesiącach 2024 r. przez likwidowanie ognisk choroby kolejne miliony kur zostały zutylizowane.

Tymczasem powoli zbliża się sezon zakupów wielkanocnych, co oznacza istotny wzrost zapotrzebowania na jajka. W tym roku należy się liczyć nie tylko ze znacznym wzrostem cen, ale także brakami w ofercie sklepów.

Tym bardziej, że jajek już mocno brakuje choćby w Niemczech. Niektóre sieci handlowe wprowadzają już nawet limity sprzedaży tego produktu na osobę. Oznaczać to będzie poszukiwanie dostaw na innych rynkach, a potencjalnie większy eksport z Polski pogłębi tylko problemy na naszym rynku. Głównym powodem deficytu jajek w Niemczech jest epidemia ptasiej grypy, która dotknęła wiele ferm drobiu. Odbudowa produkcji i budowanie nowych stad zajmuje miesiące, co dodatkowo komplikuje sytuację na rynku.

Czytaj więcej

Po sześciu latach spadków znów rośnie sprzedaż mięsa

W USA najdrożej w historii

Jeszcze większy problem widać w Stanach Zjednoczonych. Jak podał w serwisie X analityk rynkowy Charlie Biello, przez ostatnie cztery lata jaja zdrożały 238 proc. Dane statystyczne pokazują, że w styczniu tuzin jaj kosztował średnio 4,95 dol., niemal dolara więcej niż w grudniu i 53 proc. więcej niż przed rokiem. Mowa jednak o tych z chowu klatkowego, wciąż w USA najpopularniejszego. Jeśli ktoś chce kupić rodzaje bardziej ekologiczne i z humanitarnej produkcji, musi się liczyć z tym, że tuzin jaj może kosztować 10 dol. lub więcej.

Głównym powodem wysokich cen jaj jest tam także epidemia ptasiej grypy. Od jej wybuchu wybito w USA łącznie prawie 158 mln ptaków. W efekcie Amerykanie teraz gorączkowo szukają towaru, transporty kontenerów ruszyły choćby z Turcji.

Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych prognozował w zeszłym miesiącu, że ceny jaj prawdopodobnie wzrosną w tym roku o 20 proc. To efekt głównie sezonu wielkanocnego, ale także spodziewanych dalszych problemów wywołanych walką z ptasią grypą.

W styczniu, zgodnie z badaniem „Indeks cen detalicznych”, średnia cena jajka w sklepach wynosiła 0,98 zł i była 11,3 proc. wyższa niż rok temu. W sieciach handlowych widać puste półki – w Biedronce, Lidlu czy sklepach Carrefour jajek na półkach jest znacznie mniej niż zazwyczaj. Można trafić wręcz na puste półki.

Jajka znikają ze sklepów

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
200 mln na pączki. Każdy w Polsce zje po co najmniej dwa
Przemysł spożywczy
Starbucks zredukuje menu o prawie jedną trzecią i zwolni 1100 osób w USA
Przemysł spożywczy
Potrzebna zrzutka 600 tys. na upadłość spółki Palikota. Pusta kasa i 1400 wierzycieli
Przemysł spożywczy
Masło na Wielkanoc będzie jeszcze droższe. Nawet 12 złotych
Materiał Promocyjny
Potrzebne są pilne ustalenia z KOWR w sprawie dalszych losów dzierżawy gruntów
Przemysł spożywczy
„Bo nikt nie zabije żony po czekoladzie”. Zakazu reklamy piwa chce 48 tys. osób
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”