Sklepy usuwają z półek jaja z chowu klatkowego

Choć prawo im tego nie nakazuje, to pierwsze sieci handlowe zupełnie wycofały już jaja z chowu klatkowego na rzecz tych z chowu wybiegowego czy ściółkowego.

Publikacja: 22.03.2022 14:28

Sklepy usuwają z półek jaja z chowu klatkowego

Foto: Bloomberg

Sieci sklepów w swoich działaniach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Z badania przeprowadzonego w tym roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat wynika, że 81 proc. Polaków uważa chów klatkowy za nieodpowiedni dla kur pod względem warunków do życia, a dla 78,5 proc. badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.

Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Netto od listopada 2021 r. kupimy jedynie jaja z chowu bezklatkowego. MAKRO udało się to niedługo później, bo w styczniu bieżącego roku. Pierwszą siecią, która wycofała jaja klatkowe z oferty w 2019 roku był supermarket online Frisco.

– Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt – mówi Julia Pająk, specjalistka ds. kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Organizacja przeprowadziła badanie jak sieci handllowe podchodzą do tego wyzwania, a to już jego trzecia edycja.

Pierwsze miejsce w tegorocznym rankingu zajęła Biedronka, wyróżniona za ogromny postęp i przyspieszenie procesu wycofywania jaj klatkowych. We wszystkich sklepach od stycznia 2022 r. można kupić jedynie świeże jaja z hodowli bezklatkowych, a jaja klatkowe będące składnikiem produktów gotowych marki własnej sieci zostaną wycofane z produkcji już z końcem marca tego roku.

Kolejne miejsca zajęły sieci Carrefour oraz Auchan. W przypadku Carrefour już 71 proc. sprzedanych w 2021 r. jaj świeżych to te z chowu alternatywnego. W Auchan z kolei stanowią one ponad połowę udziału sprzedanych jaj świeżych, a w produktach z działów cukierniczego i piekarniczego nie używa się już w ogóle jaj klatkowych.

Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych do końca marca 2022 r., a Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych. Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.

Przemysł spożywczy
Producent popularnych lodów oskarża Unilever: Chcą nas uciszyć
Przemysł spożywczy
Japoński rząd uwalnia rezerwy ryżu. Ceny rosną dramatycznie, ryż znika ze sklepów
Przemysł spożywczy
Polska wódka zajmuje miejsce rosyjskiej
Przemysł spożywczy
Świetlana przyszłość kartonowej butelki. Może zwiększyć eksport wina z Francji
Przemysł spożywczy
Jeszcze więcej plastiku. Taka może być odpowiedź Coca-Coli na cła