Z danych M/platform wynika, że przeciętny koszyk zakupowy w tradycyjnym sklepie spożywczym w Polsce nie uległ znaczącej zmianie pod względem liczby znajdujących się w nim produktów, jednak od połowy roku wyraźnie rosła jego średnia wartość.
Pod względem wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym królują produkty świeże jak mięsa, wędliny, sery, owoce, warzywa, wyroby piekarskie i cukiernicze oraz używki i nabiał.
Jeśli porównamy średnie wydatki na nie 2021 r. widać, że w większości przypadków (z wyjątkiem słonych przekąsek i słodyczy) musieliśmy wydać więcej niż wcześniej. W szczególności wzrosły wydatki na jedną z największych kategorii w handlu tradycyjnym – kategorię wódki o 13,9 proc. Inne alkohole mocne jak whisky, rum, gin czy likiery wzrosły 11,3 proc. Kilkuprocentowym wzrostem charakteryzowały się zaś napoje bezalkoholowe, kawa, herbata i kakao, piwo czy wyroby tytoniowe.
Z kolei w rankingu najszybciej drożejących w końcówce roku kategorii zdecydowanym liderem są oleje i oliwy, podwyżki cen przekroczyły 40 proc. Od 1 stycznia 2022 roku weszły w życie przepisy podnoszące poziom akcyzy na używki (alkohole i papierosy), ale już w ostatnich miesiącach ubiegłego roku mogliśmy zaobserwować kilkunastoprocentowe wzrosty cen alkoholi mocnych, takich jak wódka, ale także whisky, rum, gin czy likiery. - O blisko 12 proc. wzrosły w grudniu 2021 vs analogiczny miesiąc sprzed roku ceny produktów nabiałowych. W przypadku nabiału podwyżki cen rosły w sposób znaczący w listopadzie i grudniu 2021 roku. Dość blisko przekroczenia granicy 10 proc. podwyżki cen pod koniec roku znalazły się wyroby tytoniowe - mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.
Czytaj więcej
Wysoki urzędnik Federalnej Agencji Transportu Lotniczego został zwolniony po tym, jak opowiedział dziennikarzom o negatywnych skutkach międzynarodowych sankcji wobec Rosji. Może to obniżyć zaufanie pasażerów do bezpieczeństwa lotów rosyjskimi liniami.