Polacy najmocniej zwiększyli wydatki na alkohol

W 2021 roku wydatki Polaków na wódkę wzrosły w małych sklepach o niemal 14 proc., a w przypadku innych alkoholi o 11 proc. To jednak efekt wzrostu cen, a nie popytu.

Publikacja: 15.03.2022 14:29

Polacy najmocniej zwiększyli wydatki na alkohol

Foto: Adobe Stock

Z danych M/platform wynika, że przeciętny koszyk zakupowy w tradycyjnym sklepie spożywczym w Polsce nie uległ znaczącej zmianie pod względem liczby znajdujących się w nim produktów, jednak od połowy roku wyraźnie rosła jego średnia wartość.

Pod względem wartości sprzedaży w handlu tradycyjnym królują produkty świeże jak mięsa, wędliny, sery, owoce, warzywa, wyroby piekarskie i cukiernicze oraz używki i nabiał.

Jeśli porównamy średnie wydatki na nie 2021 r. widać, że w większości przypadków (z wyjątkiem słonych przekąsek i słodyczy) musieliśmy wydać więcej niż wcześniej. W szczególności wzrosły wydatki na jedną z największych kategorii w handlu tradycyjnym – kategorię wódki o 13,9 proc. Inne alkohole mocne jak whisky, rum, gin czy likiery wzrosły 11,3 proc. Kilkuprocentowym wzrostem charakteryzowały się zaś napoje bezalkoholowe, kawa, herbata i kakao, piwo czy wyroby tytoniowe.

Z kolei w rankingu najszybciej drożejących w końcówce roku kategorii zdecydowanym liderem są oleje i oliwy, podwyżki cen przekroczyły 40 proc. Od 1 stycznia 2022 roku weszły w życie przepisy podnoszące poziom akcyzy na używki (alkohole i papierosy), ale już w ostatnich miesiącach ubiegłego roku mogliśmy zaobserwować kilkunastoprocentowe wzrosty cen alkoholi mocnych, takich jak wódka, ale także whisky, rum, gin czy likiery. - O blisko 12 proc. wzrosły w grudniu 2021 vs analogiczny miesiąc sprzed roku ceny produktów nabiałowych. W przypadku nabiału podwyżki cen rosły w sposób znaczący w listopadzie i grudniu 2021 roku. Dość blisko przekroczenia granicy 10 proc. podwyżki cen pod koniec roku znalazły się wyroby tytoniowe - mówi Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych M/platform.

Czytaj więcej

Rosja: Wysoki urzędnik stracił posadę, bo opowiadał o skutkach sankcji

W grudniu 2021 vs grudzień 2020 o 7,6 proc. wzrosły ceny napojów bezalkoholowych, a o 6,1 proc. kawy, herbaty i kakao. Słodycze, których cena nie zmieniała się znacząco przez większość roku, odnotowały wzrost cen o 5,2 proc.. Blisko 5 proc. sięgnęły grudniowe podwyżki win. Podwyżki w granicach 1,8-3,8 proc. towarzyszyły zaś takim kategoriom, jak gotowe posiłki, piwo czy środki czystości.

- O ile wyraźne podwyżki cen nie zostały odnotowane już we wcześniejszych miesiącach, w przeważającej części przypadków przyniósł je grudzień 2021 roku. Można więc założyć, iż kolejne miesiące wzrostowy trend cen jedynie umocnią - dodaje Ewa Rybołowicz.

Przemysł spożywczy
Ceny kawy w rok się niemal podwoiły, a będzie jeszcze gorzej
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Przemysł spożywczy
Bacardi przegrywa z Kubą walkę o Havana Club
Przemysł spożywczy
Owady w pieczywie mogą przestać być skandalem. Bruksela legalizuje larwy mącznika
Przemysł spożywczy
Jemy coraz więcej miodu, potrzebny import z Ukrainy. Dane Polskiej Izby Miodu
Przemysł spożywczy
Szampan mniej popularny na świecie, ale koniak nadal w modzie