Przepisy o cyberbezpieczeństwie wpłyną na konkurencyjność polskiej gospodarki

Polska w sposób najszerszy i najbardziej restrykcyjny zamierza wdrożyć dyrektywę NIS 2 oraz zalecenia 5G Toolbox – wynika z raportu EY. Stwarza to obawy o nadregulację, która może ograniczyć konkurencyjność.

Publikacja: 06.03.2025 07:13

Przepisy o cyberbezpieczeństwie wpłyną na konkurencyjność polskiej gospodarki

Foto: Adobe Stock

Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wciąż nie został zatwierdzony przez rząd. Niemniej sposób, w jaki Ministerstwo Cyfryzacji zamierza implementować za jego pomocą unijną dyrektywę NIS 2 (która ustanawia nowe, bardziej rygorystyczne ramy prawne w zakresie cyberbezpieczeństwa) oraz rekomendacje 5G Toolbox (które mają ograniczyć ryzyka związanego z rozwojem i eksploatacją sieci 5G), od początku budził zastrzeżenia związane z nadmiarowością rozwiązań.

Regulacje NIS2 i 5G Toolbox w Polsce – co wynika z raportu

Eksperci EY przeanalizowali sposób implementacji unijnych przepisów w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE. Z raportu „Regulacje NIS2 i 5G Toolbox w Polsce. Analiza wdrożenia i porównanie z państwami UE” wynika, że Polska w sposób najszerszy i najbardziej restrykcyjny chce wdrożyć ograniczenia i wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Główna różnica pod kątem implementacji polega na tym, że Polska – w przeciwieństwie do innych krajów UE – rozszerzyła przepisy dotyczące dostawców wysokiego ryzyka (HRV) nie tylko na sieci 5G, ale na wszystkie sektory objęte dyrektywą NIS2, tj. m.in. energię, transport, bankowość i infrastrukturę rynków finansowych, ochronę zdrowia, infrastrukturę cyfrową, usługi pocztowe, przetwarzanie i dystrybucję żywności oraz badania naukowe.

– Takie podejście wpływa na dynamikę rynku technologicznego, koszty wdrożenia oraz innowacyjność gospodarki cyfrowej – czytamy we wspomnianym raporcie.

Organy państwa będą mogły wyeliminować z rynku niebezpieczny sprzęt i usługi (HRV)

Kluczowym elementem nowelizacji przygotowanej przez MC jest implementacja instytucji dostawcy wysokiego ryzyka, która umożliwi organom państwa eliminację z rynku niebezpiecznego sprzętu i usług (HRV). Chodzi o dostawcę sprzętu lub oprogramowania, który stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa państwa, obronności, bezpieczeństwa i porządku publicznego lub zdrowia i życia ludzi. Efektem ma być zakaz wprowadzenia produktów lub usług od takich dostawców i konieczność wycofania już użytkowanego sprzętu lub oprogramowania w okresie siedmiu lat. Obowiązek ten nie będzie dotyczył przedsiębiorców komunikacji elektronicznej, których przychody nie przekraczają 10 mln zł.

Jak wynika z raportu, tylko cztery państwa (Dania, Estonia, Litwa, Portugalia) przewidują możliwość usunięcia zainstalowanego sprzętu z infrastruktury bez możliwości wprowadzenia środków naprawczych. Ponadto Polska opracowuje regulacje pozwalające na usunięcie już użytkowanego sprzętu bez możliwości usunięcia stwierdzonych podatności. Poza tym autorzy opracowania (Justyna Wilczyńska-Baraniak, Alicja Guzy i Szymon Skalski) wskazują, że Polska jako jedyny kraj w Europie planuje wdrożenie 5G Tolboox w 18 sektorach gospodarki. – Żadne z państw nie wprowadza zaleceń 5G Toolbox w infrastrukturze innej niż telekomunikacyjna – wskazują eksperci EY.

Czytaj więcej

Nowe technologie w ryzach prawnych. Czy w 2025 r. zmierzymy się z przepisami na miarę RODO?

Na drugim biegunie są takie kraje, jak Bułgaria, Grecja, Słowenia, Austria, Luksemburg, Finlandia, Czechy, Cypr, Węgry, Chorwacja i Malta, które wdrażają europejskie wytyczne w minimalnym stopniu.

– W dobie rosnących zagrożeń cybernetycznych oraz rozwoju technologii 5G unijne regulacje, takie jak dyrektywa NIS2 i wytyczne 5G Toolbox, miały stać się fundamentem ochrony infrastruktury krytycznej. Widoczne są jednak znaczące różnice w modelach krajowej implementacji. Brak jednolitych standardów może utrudniać współpracę w zakresie nadzoru nad podmiotami objętymi NIS2 i zwiększać koszty wdrożenia u poszczególnych operatorów. A niski stopień koordynacji działań na poziomie UE utrudnia zharmonizowanie standardów bezpieczeństwa – mówi Justyna Wilczyńska-Baraniak, adwokatka, partnerka EY Law, liderka EY EMEIA Cyber Law.

Jak dodaje, w efekcie przepisy dotyczące ograniczania dostępu niektórych dostawców do rynku i wycofywania sprzętu mogą wpływać na decyzje inwestycyjne w sektorze ICT, podnosząc koszty dostosowania infrastruktury.

Termin implementacji dyrektywy NIS2 upłynął 17 października 2024 roku.

Etap legislacyjny: czeka na przyjęcie przez rząd

Projekt nowelizacji ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa wciąż nie został zatwierdzony przez rząd. Niemniej sposób, w jaki Ministerstwo Cyfryzacji zamierza implementować za jego pomocą unijną dyrektywę NIS 2 (która ustanawia nowe, bardziej rygorystyczne ramy prawne w zakresie cyberbezpieczeństwa) oraz rekomendacje 5G Toolbox (które mają ograniczyć ryzyka związanego z rozwojem i eksploatacją sieci 5G), od początku budził zastrzeżenia związane z nadmiarowością rozwiązań.

Regulacje NIS2 i 5G Toolbox w Polsce – co wynika z raportu

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo drogowe
Rząd zaostrza przepisy z powodu 1 procentu kierowców
Zawody prawnicze
Kancelaria oszukała ponad 8 tys. osób. Oskarżona radczyni prawna
Konsumenci
Prawo zatrzymania. Siedmiu sędziów SN orzekło korzystnie dla frankowiczów
Prawo w Polsce
Od podatków po wycinkę drzew. Są nowe propozycje zespołu Rafała Brzoski
Praca, Emerytury i renty
Dodatkowe pieniądze po 60. roku życia. Kto ma prawo do emerytury kapitałowej?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”