Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów trafiła nowelizacja rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej.
Projekt przewiduje rozszerzenie sieci dróg objętych elektronicznym systemem poboru opłat dla pojazdów powyżej 3,5 t o odcinki nowo wybudowanych autostrad i dróg ekspresowych.
Czytaj więcej
Komisja Europejska podjęła właśnie decyzję o skierowaniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sprawy przeciwko Bułgarii i Polsce w związku z brakiem transpozycji do prawa krajowego przepisów dotyczących usługi opłaty elektronicznej.
Ministerstwo Infrastruktury: sieć płatnych dróg nie była rozszerzana od 2017 r.
Jak czytamy, "rozszerzenie sieci dróg płatnych zostanie wdrożone jako jedno z narzędzi realizacji polityki transportowej państwa a pozyskane środki z opłat zwiększą przychody Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są inwestycje drogowe – dzięki temu kontynuowana jest rozbudowa sieci dróg krajowych w Polsce. Oprócz tego każde kolejne rozszerzenie systemu poboru opłaty elektronicznej ma na celu optymalizację zadań przewozowych i doprowadzenie do równowagi międzygałęziowej pomiędzy transportem drogowym, a transportem kolejowym. Projekt rozporządzenia realizuje jedno z założeń Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO), tj. reformę E 2.1. zwiększenie konkurencyjności sektora kolejowego".
Autorzy projektu zwracają uwagę, że sieć płatnych dróg nie była rozszerzana od 2017 r. "Od tego czasu w Polsce oddano do użytku znaczącą liczbę nowych odcinków dróg krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Rozszerzenie jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą. Oczekuje się, że w wyniku wejścia w życie projektowanego rozporządzenia wzrosną przychody Krajowego Funduszu Drogowego z tytułu opłaty elektronicznej. Aktualnie opłata elektroniczna jest
pobierana na ok. 3660 km dróg krajowych" - wskazano.