Na pytanie, co jest dla nich ważniejsze w pracy: wartości, jakie wyznaje ich pracodawca czy zarobki – większość Polaków odpowiada, że wartości. Tak wynika z raportu culture.buzz, przygotowanego przez firmę Qmatch, który „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza.
Raport powstał na podstawie badania, które niedługo przed wybuchem pandemii objęło 800 pracujących – na stałe i dorywczo – Polaków. Wyniki tego sondażu przeprowadzonego przez firmę SW Research stoją w kontrze do większości badań, według których dla polskich pracowników – w tym menedżerów – kluczowa jest jednak wysokość wynagrodzenia. To właśnie perspektywa wyższych zarobków najczęściej skłania Polaków do szukania nowej pracy albo decyduje o wyborze oferty zatrudnienia.
![](http://grafik.rp.pl/grafika2/1549581,9.jpg)
Jednak zdaniem ekspertów Qmatch (która specjalizuje się w tematyce kultury organizacyjnej), istotny jest sposób postawienia pytania. Uczestnicy jej sondażu wybierali spośród dwóch stwierdzeń to, które było im bliższe. I okazało się, że przed wybuchem pandemii dla ponad dwóch trzecich pracowników bardziej niż pieniądze liczyła się kwestia wyznawanych i wprowadzanych w życie przez firmę wartości, czyli jej kultura organizacyjna.
Osoby, dla których ważne było głównie to, ile będą zarabiać, znalazły się w mniejszości, i to niezależnie od grupy wiekowej.– Wynagrodzenie ma siłę motywacyjną tylko do pewnego poziomu, a potem mocniej motywują i wiążą z firmą czynniki miękkie – wyjaśnia Tomasz Pietrzak, dyrektor zarządzający Qmatch.