Umowa-zlecenie a emerytura. Jak wpływa na świadczenie i jego wysokość?

Umowa-zlecenie to rodzaj umowy cywilnoprawnej, regulowanej przez Kodeks cywilny. To dość popularna forma zatrudnienia, która jednak zapewnia więcej korzyści zleceniodawcy. W jaki sposób umowa-zlecenie wpływa na staż pracy i na wysokość emerytury?

Publikacja: 10.03.2025 06:31

Składki społeczne odprowadzane od umowy-zlecenia mają wpływ na wysokość emerytury

Składki społeczne odprowadzane od umowy-zlecenia mają wpływ na wysokość emerytury

Foto: Adobe Stock

Firmy chętnie zawierają umowy-zlecenia z uwagi na niższe koszty i mniejszą liczbę zobowiązań. Zleceniodawca nie musi m.in. przeprowadzać szkolenia BHP, a w niektórych przypadkach opłacać składek ZUS. Niestety osoby zatrudnione na podstawie tej umowy, mają znacznie mniej uprawnień niż osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Nie przysługuje im m.in. prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego i wychowawczego.

Umowa-zlecenie a staż pracy

Pojęcie stażu pracy nie zostało zdefiniowane w Kodeksie pracy. Można jednak określić je jako łączną długość okresów zatrudnienia (tzw. okresów pracowniczych), które wpływają na określone uprawnienia. Do stażu pracy wlicza się np. praca na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielcza umowa o pracę i czynna służba wojskowa. Staż pracy wpływa m.in. na wymiar urlopu wypoczynkowego, prawo do nagrody jubileuszowej i prawo do odprawy.

Czy w takim razie umowa-zlecenie wlicza się do stażu pracy? Niestety nie. Jak zostało już wspomniane, jest to umowa cywilnoprawna i nie podlega przepisom Kodeksu pracy, a co za tym idzie, nie dotyczą jej uprawnienia pracownicze.

Czytaj więcej

Dyscyplinarka możliwa w trzech sytuacjach. Szef ma miesiąc na decyzję

Czy umowa-zlecenie wpływa na wysokość emerytury?

Jeśli umowa-zlecenie jest jedynym źródłem dochodu, konieczne jest odprowadzanie od niej składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalne, rentowe i wypadkowe, ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne). Jeżeli osoba pracuje na podstawie kilku umów-zleceń, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu tylko z jednej umowy. Kolejne mogą być zwolnione ze składek, pod warunkiem że z pierwszej lub wybranej umowy, osoba uzyskuje co najmniej wysokość minimalnego wynagrodzenia. Warto dodać, że inaczej wygląda to w przypadku składek zdrowotnych. Osoba, która pracuje na podstawie kilku umów-zleceń, musi opłacać ją odrębnie od każdego z uzyskanych przychodów.

Okresy, w których zleceniobiorca odprowadza składki na ubezpieczenie społeczne, są zaliczane do tzw. okresów składkowych, dających prawo do emerytury. Wysokość świadczenia zależy z kolei od okresu i wysokości odprowadzanych składek na ubezpieczenie emerytalne. Okresy składkowe są też brane pod uwagę podczas ustalania uprawnień danej osoby do otrzymywania najniższej emerytury. Dzieje się tak w przypadku, gdy na podstawie indywidualnego zgromadzonego kapitału, dana osoba uzyskuje świadczenie o niższej wartości niż minimalna emerytura. Dla przypomnienia, od 1 marca br. wynosi ona 1 878,91 zł. W tej sytuacji państwo może podwyższyć świadczenie, aby wyrównać je do poziomu minimalnego.

Czytaj więcej

Ważny obowiązek dla właścicieli budynków. Czas na zgłoszenie do końca marca

Należy tu odwołać się do art. 87 Ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Mówi on o podwyższeniu świadczenia do kwoty emerytury minimalnej dla ubezpieczonych urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r. Świadczenie może zostać podwyższone, o ile ubezpieczony mężczyzna osiągnął wiek emerytalny wynoszący 65 lat i ma okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 25 lat. W przypadku kobiet wymagane jest osiągniecie wieku emerytalnego wynoszącego 60 lat i posiadanie okresu składkowego i nieskładkowego wynoszącego co najmniej 20 lat. Okresy nieskładkowe uwzględnia się w wymiarze nieprzekraczającym jednej trzeciej udowodnionych okresów składkowych. Za okresy nieskładkowe uznaje się m.in. naukę w szkole wyższej i udokumentowaną niezdolność do pracy, za którą zostały wypłacone zasiłki dla bezrobotnych.

Firmy chętnie zawierają umowy-zlecenia z uwagi na niższe koszty i mniejszą liczbę zobowiązań. Zleceniodawca nie musi m.in. przeprowadzać szkolenia BHP, a w niektórych przypadkach opłacać składek ZUS. Niestety osoby zatrudnione na podstawie tej umowy, mają znacznie mniej uprawnień niż osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Nie przysługuje im m.in. prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego i wychowawczego.

Umowa-zlecenie a staż pracy

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Prawo drogowe
Rząd zaostrza przepisy z powodu 1 procentu kierowców
Nieruchomości
Drzewo może rzucać cień na nieruchomość sąsiada? Ważne orzeczenie SN
Konsumenci
Prawo zatrzymania. Siedmiu sędziów SN orzekło korzystnie dla frankowiczów
Praca, Emerytury i renty
Lawina wniosków o rentę wdowią. Ministra zwraca uwagę na jeden szczegół
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Praca, Emerytury i renty
Dodatkowe pieniądze po 60. roku życia. Kto ma prawo do emerytury kapitałowej?