Listonosz ma prawo zweryfikować tożsamość odbiorców przekazów pieniężnych. Pracownicy Poczty Polskiej są do tego upoważnieni na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W jakich przypadkach listonosz może poprosić o pokazanie dowodu osobistego?
Kontrola dowodu osobistego przez listonosza. Kogo dotyczy?
Większość emerytów i rencistów otrzymuje świadczenia na konto bankowe. W ten sposób pobiera je ponad 80 proc. osób. Nadal jest jednak duża grupa seniorów, którym emeryturę przynosi listonosz. Stanowią oni prawie milion osób.
Czytaj więcej
Od 1 stycznia 2025 roku można będzie składać wnioski o rentę wdowią, umożliwiającą otrzymywanie zbiegu renty rodzinnej i własnego świadczenia. Wcześniej warto mieć jednak ustalone prawo do obu tych świadczeń.
Na podstawie nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu od kwietnia 2023 roku pracownicy Poczty Polskiej zostali zobowiązani do weryfikacji tożsamości odbiorców przekazów pocztowych i spisania danych z dokumentu tożsamości. W związku z tym wielu seniorów, którym emeryturę dostarcza listonosz, spotkało się z prośbą o okazanie dowodu osobistego. W niektórych przypadkach stało się to przyczyną problemów z odbiorem świadczeń. Po zgłoszeniach klientów, a także samych listonoszy Poczta Polska wprowadziła zmiany w nowych wytycznych, które obejmują m.in. odbiorców świadczeń emerytalno-rentowych.
W jakich sytuacjach listonosz musi poprosić o dowód osobisty?
Zgodnie z uproszczonymi regulacjami listonosz ma możliwość odstąpienia od okazania dokumentu tożsamości w przypadku przekazów pocztowych, których nadawcą jest jednostka sektora finansów publicznych. Chodzi tu m.in. o świadczenia emerytalno-rentowe. Może to zrobić w przypadku, gdy odbiorca jest mu znany. Pracownicy Poczty Polskiej nie muszą więc za każdym razem weryfikować danych emeryta lub rencisty, choć nadal mają jednak do tego prawo. O dowód muszą poprosić wtedy, gdy tożsamość odbiorcy przekazu pieniężnego budzi jakiekolwiek wątpliwości.