Firmy częściej łowią pracowników z polecenia

Już prawie połowa pracodawców w Polsce i co piąty w całym regionie EMEA wprowadza systemy poleceń z nagrodami za rekomendację odpowiedniego kandydata do pracy.

Publikacja: 27.10.2021 19:55

Firmy częściej łowią pracowników z polecenia

Foto: Adobe Stock

Rosnące trudności z rekrutacją pracowników, które zgłasza już ośmiu na dziesięciu pracodawców w Polsce, skłaniają firmy do bardziej różnorodnych działań mających przyciągnąć uwagę kandydatów.

Rekomendacja z zewnątrz

Coraz częściej pracodawcy nie ograniczają się do publikacji ofert na portalu rekrutacyjnym i zatrudnienia profesjonalnych rekruterów. Łowią kandydatów na portalach społecznościowych i sięgają po wsparcie systemów poleceń - z bonusami za skuteczną rekrutację. Dotychczas w takie programy firmy angażowały głównie swoich pracowników, ale teraz chętniej otwierają się na udział osób z zewnątrz.

Jak wynika z najnowszego badania agencji zatrudnienia ManopowerGroup, już 46 proc. firm w Polsce szuka nowych pracowników poprzez polecenia. Niewiele mniej, bo 45 proc. badanych pracodawców stara się przyciągnąć kandydatów do pracy podwyższając stawki, co jest bardzo skuteczne zwłaszcza w przypadku niższych, gorzej opłacanych stanowisk. Na tych specjalistycznych lepszych sposobem na skuteczną rekrutację może być atrakcyjna oferta szkoleń i rozwoju umiejętności wraz z opieką mentorską. Taką zachętę oferuje 60 proc. ankietowanych firm.

Oferta szkoleniowo-rozwojowa jest zresztą najczęściej stosowaną zachętą w całym regionie EMEA, czyli Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, który jednak skupia tak różne rynki pracy, że trudno o wspólne trendy. I tak, w skali regionu programy poleceń stosowane są o ponad połowę rzadziej (21 proc.) niż w Polsce a firmy ostrożniej podwyższają też stawki dla nowych pracowników (32 proc.).

Kandydat niekoniecznie idealny

W całym regionie EMEA trudności z pozyskaniem talentów zgłasza 73 proc. firm, a więc mniej niż w Polsce, gdzie na ten niedobór narzeka 81 proc. firm. Stąd też mniejsza niż u nas presja na benefity dla pracowników, w tym bardziej elastyczne godziny pracy, które w Polsce oferuje 44 proc. badanych firm, czy bardziej rozbudowane świadczenia pozapłacowe (32 proc.)

Taki sam odsetek polskich pracodawców mówi o obniżeniu oczekiwań dotyczących kwalifikacji lub doświadczenia kandydata. To sporo powyżej średniej dla całego regionu EMEA (21 proc.) a jednocześnie wskazówka, że firmy będą musiały bardziej zadbać o szkolenia i programy szkoleniowe. Na razie pracodawcy obejmują nimi najczęściej wysoko wykwalifikowanych pracowników (45 proc.).

- Niepokojące jest, że stosunkowo niewiele firm chce inwestować w rozwój kompetencji świeżo upieczonych absolwentów (28 proc.) czy pracowników 50+. (21 proc.) - zauważa Agnieszka Krzemień, menedżerka i ekspertka ds. rozwoju i zarządzania karierą w ManpowerGroup.

Jak zaznacza, zarządzanie różnorodnością, w tym inwestowanie w upskilling i reskilling całego zatrudnionego personelu, może być czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Poszukiwanie pracy
Fala zwolnień pogorszyła nastroje pracowników
Poszukiwanie pracy
Więcej firm chce zatrudniać niż zwalniać
Poszukiwanie pracy
Startuje Program Kariera - szansa na elitarne płatne praktyki
Poszukiwanie pracy
Nie wystarczy znaleźć i zrekrutować dobrego kandydata
Poszukiwanie pracy
Co drugi specjalista czeka na okazję do zmiany pracodawcy w 2025 r.