„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Czytaj za 19 zł kwartalnie!
Aktualizacja: 24.12.2024 04:28 Publikacja: 31.10.2024 16:15
Foto: Bartosz Bańka dla IKM w Gdańsku
Zachwyciłam się powieścią „Kos kos jeżyna” Tamty Melaszwili w tłumaczeniu Magdaleny Nowakowskiej (Wydawnictwo Filtry). Drżąca, sensualna, intensywna. Czasem trzeba takiej transowej, wciągającej narracji. W tle też możemy zobaczyć kawałek niespokojnej Gruzji, która jest niejednoznaczna, ale wreszcie nieuproszczona.
Cieszy mnie też, że w polskiej literaturze wciąż płynie spokojny strumień opowieści tożsamościowych, bo to pokazuje, że nie jesteśmy monokulturą i że można o tym mówić bez patosu i tłumaczenia się. Tu szczególnie polecam książkę „Król Warmii i Saturna” Joanny Wilengowskiej (Wydawnictwo Czarne). Uśmiechałam się podczas jej lektury i bardzo mnie to wszystko intrygowało. Poznałam coś, co było dla mnie dotychczas zupełnie nieznane. Tożsamość może stać się ciasną klatką, dlatego tym bardziej lubię obserwować, jak autorzy radzą sobie z jej oswajaniem, otwieraniem i przekształcaniem w dobrowolną przynależność. I bardziej niż o dumie z pochodzenia mówią o szacunku do autonomii, z której wyrastają.
Jaki jest stan prac nad generatywną sztuczną inteligencją?
Mimo różnych zawirowań nadal sporym zainteresowaniem cieszy się dorobek młodych. W poszukiwaniu nowych talentów pomocny jest Kompas Młodej Sztuki – w tym roku głosowało 86 galerii sztuki współczesnej z całej Polski. Lista najlepszych młodych artystów składa się z 213 nazwisk, wielu z nich brało już udział w ważnych wystawach, jest laureatami prestiżowych nagród, ich prace zasilają ważne kolekcje instytucjonalne.
Czy da się dziś jeszcze napisać powieść drogi, w której wędrówka prowadzi przed siebie, w przestrzeń, do ludzi? Czy też podróżować można już tylko w głąb swojej psychiki?
W „Ciapkach” na graczy czeka ponad 40 kostek! Co na to domowe czworonogi?
Play, czyli najpopularniejszy operator komórkowy, w ostatnich latach dynamicznie rozwija się w obszarze usług internetu światłowodowego i telewizji. Widać to nie tylko przez pryzmat oferty, ale również infrastruktury. Firma buduje sieć stacjonarną w całej Polsce, w każdym kwartale przyłączając do niej kolejne dziesiątki tysięcy gospodarstw domowych. Od lat rośnie też liczba nadajników operatora. Wszystko dlatego, że zapotrzebowanie na szybki internet i zużycie danych w domu i poza domem rośnie w niespotykanym tempie.
W tomie „Rys” poeta Adam Waga kreśli obraz człowieka odwracającego się od tradycji.
Nadejście nowego roku to często czas postanowień. Mogą one dotyczyć różnych obszarów naszego życia, choć z ich realizacją… bywa różnie. Warto więc skupić się na takich, które są dość proste w wykonaniu i jednocześnie przyniosą nam wymierne korzyści, wygodę i spokój. Pomoże w tym aplikacja PeoPay Banku Pekao S.A. z którą można ćwiczyć dobre nawyki finansowe, uporządkować swój budżet i oszczędzić.
W duecie z krytykiem filmowym Marcinem Radomskim wybieramy najbardziej utalentowane młode gwiazdy Hollywood. Czy Timothée Chalamet, Zendaya, Paul Mescal, Anya Taylor-Joy lub Sydney Sweeney to przyszłość kina? Rozmawiamy o ich rolach, potencjale na celebrytów oraz oceniamy wybory zawodowe. Kto wygrywa w box office, a kto na festiwalach w Cannes i Wenecji?
Dziś dwie opowieści: dla dzieci „Mufasa: Król Lew”, dla wszystkich stęsknionych prostoty i szlachetności film o autorze „Małego Księcia” – „Saint Exupery. Zanim powstał Mały Książę”
Czy da się dziś jeszcze napisać powieść drogi, w której wędrówka prowadzi przed siebie, w przestrzeń, do ludzi? Czy też podróżować można już tylko w głąb swojej psychiki?
W tomie „Rys” poeta Adam Waga kreśli obraz człowieka odwracającego się od tradycji.
Gabriela Muskała nakręciła jeden z najciekawszych debiutów ostatnich lat.
Napinanie się nigdy nic dobrego twórcom nie przynosi.
W 1930 r. Antoine de Saint-Exupéry, późniejszy autor „Małego księcia”, pracował jako pilot w firmie pocztowej w Argentynie. Gdy jego najbliższy przyjaciel Henry Guillaumet nie wrócił do bazy z lotu, Antoine wyruszył na poszukiwania. O tym jest film Pabla Agüera.
Zabrano nam wiedzę o nas. Zabrano nam nas. Budowaliśmy naszą relację na słowie, na wymianie myśli, a teraz byliśmy tego pozbawieni.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas