Peter Bruegel Starszy w Wiedniu. Co nam mówią „Wieże Babel”

Pierwsza monograficzna i największa w historii ekspozycja 30 obrazów Pietera Bruegla Starszego z dwoma wersjami „Wieży Babel" w Wiedniu przełamuje stereotyp „chłopskiego malarza", twórcy krajobrazów. Odsłania religijne dylematy artysty sceptycznego wobec konsumpcyjnej cywilizacji, której centrum była jego ojczysta XVI-wieczna Antwerpia – przypominająca dzisiejszy Nowy Jork, gdzie zniszczono dwie wieże światowego handlu.

Publikacja: 05.10.2018 18:00

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

Foto: materiały prasowe

Na początek ciekawostka dla polskich odbiorców Bruegla: 40 ocalałych do dziś arcydzieł Pietera Bruegla Starszego, w tym 30 eksponowanych w Kunsthistorisches Museum pod patronatem prezydenta Austrii i króla Belgów, powstało na dębowych deskach najwyższej jakości importowanych z Rzeczypospolitej z nadbałtyckich terenów Prus Książęcych przez Gdańsk.

Mapie „dębowego zagłębia" towarzyszy makieta przykładowego obrazu z kilku ułożonych horyzontalnie desek, połączonego zwierzęcym klejem. Badania dendrologiczne wykazały, że pomieszały się nie tylko języki, ale także deski: najstarsza z tych, na których namalowano „Wieżę Babel", pochodzi z 1201 roku, najmłodsza zaś z 1542 r.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Plus Minus
Co można wyczytać z priorytetów prezydencji przygotowanych przez polski rząd? Niewiele
Plus Minus
Po co organizowane są plebiscyty na słowo roku? I jakie słowa wygrywały w innych krajach
Plus Minus
Gianfranco Rosi. Artysta, który wciąż ma nadzieję
Plus Minus
„Rozmowy o ludziach i pisaniu”. Dojmujące milczenie telefonu w domu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Plus Minus
„Trojka” Izabeli Morskiej. Tożsamość i groza w cieniu Rosji