Peter Bruegel Starszy w Wiedniu. Co nam mówią „Wieże Babel”

Pierwsza monograficzna i największa w historii ekspozycja 30 obrazów Pietera Bruegla Starszego z dwoma wersjami „Wieży Babel" w Wiedniu przełamuje stereotyp „chłopskiego malarza", twórcy krajobrazów. Odsłania religijne dylematy artysty sceptycznego wobec konsumpcyjnej cywilizacji, której centrum była jego ojczysta XVI-wieczna Antwerpia – przypominająca dzisiejszy Nowy Jork, gdzie zniszczono dwie wieże światowego handlu.

Publikacja: 05.10.2018 18:00

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

Foto: materiały prasowe

Na początek ciekawostka dla polskich odbiorców Bruegla: 40 ocalałych do dziś arcydzieł Pietera Bruegla Starszego, w tym 30 eksponowanych w Kunsthistorisches Museum pod patronatem prezydenta Austrii i króla Belgów, powstało na dębowych deskach najwyższej jakości importowanych z Rzeczypospolitej z nadbałtyckich terenów Prus Książęcych przez Gdańsk.

Mapie „dębowego zagłębia" towarzyszy makieta przykładowego obrazu z kilku ułożonych horyzontalnie desek, połączonego zwierzęcym klejem. Badania dendrologiczne wykazały, że pomieszały się nie tylko języki, ale także deski: najstarsza z tych, na których namalowano „Wieżę Babel", pochodzi z 1201 roku, najmłodsza zaś z 1542 r.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Tylko 99 zł za rok czytania.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję? - możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów