Innowacyjność rodzimych firm – gdyby spojrzeć przez pryzmat wszelkiego rodzaju badań i analiz porównujących poszczególne kraje – nie napawa optymizmem. Jak wynika choćby z rankingu Global Innovation Index zajmujemy dopiero 38. miejsce na 131 państw. Z kolei w e-commerce, w jednym z kluczowych dla nowoczesnej gospodarki, pod względem tzw. wymiany transgranicznej zamykamy listę, plasując się w trójce maruderów UE – wynika z danych DESI Eurostat.
Agnieszka Księżyk, senior business design consultant w Edisonda (część Grant Thornton), uspokaja jednak i twierdzi, że sytuacja, jak zwykle w takich przypadkach, jest bardziej złożona. – W mojej opinii, polskie firmy nie mają problemu z generowaniem innowacyjnych pomysłów, problemem jest ich skuteczne wdrażanie – przekonuje.
Rośnie świadomość
Startupy oraz mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią ważny filar gospodarki – firmy tego rozmiaru stanowią aż 99,8 proc. wszystkich przedsiębiorstw w Polsce i wytwarzają prawie co drugą złotówkę w polskim PKB (49,1 proc.). Przy tym aż jedna trzecia tego wskaźnika to zasługa mikrofirm. W skali unijnej MŚP generują nawet ponad połowę PKB (58 proc.). Z barometru Komisji Europejskiej wynika jednak, że mimo tak mocnej pozycji, polskie firmy nie wykorzystują w pełni potencjału innowacji.
W raporcie nisko oceniono zdolność MŚP do wdrażania niesztampowych pomysłów organizacyjnych czy marketingowych, a także tworzenia własnych innowacji. Ale krajowe biznesy znajdują już jednak rozwiązania, które pomogą im w cyfrowej transformacji i przeciwdziałaniu skutkom globalnej pandemii. Niemal cztery na dziesięć firm zwiększają lub rozpoczynają sprzedaż online, 35,2 proc. przyspiesza automatyzację procesów produkcji, a prawie co trzecia inwestuje w robotyzację.
– Jednym z fundamentów działań MŚP jest innowacyjność i otwartość na nowe rozwiązania. W tym zakresie – jak wynika ze statystyk – polskie firmy mają jednak jeszcze duże pole do rozwoju w zakresie innowacji. Pod tym kątem Polska uplasowała się w Europie na czwartym miejscu, ale od końca – zauważa Tomasz Buraś, dyrektor zarządzający DHL Express Polska, firmy z branży logistycznej, która jest jednym z najlepszych barometrów gospodarki.