Aktualizacja: 03.03.2025 11:53 Publikacja: 26.06.2024 11:32
Foto: Adobe Stock
Widać już światło. Choć tunel jest długi i pociąg zaczął nim jechać prawie 10 lat temu. Jeśli jednak peron jest blisko, to oznacza koniec podróży. Tak wygląda batalia o ułożenie uczciwych reguł działania w internecie. To jest praca katorżnicza, ale Komisja Europejska ją podjęła i wspólnie z Parlamentem Europejskim i Radą doprowadziła do uchwalenia DSM, tj. Dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. W toku kilkuletnich prac w Strasburgu i Brukseli, z udziałem setek posłów z wszystkich krajów Unii, równie dużej liczby przedstawicieli rządów tych państw, specjalistów, twórców, artystów, dziennikarzy, wydawców, producentów, BigTechów, ale i tych mniejszych, wypracowano kompromis. Ostateczny tekst, przegłosowany podczas sesji PE w Strasburgu i potem wspólnie z KE i Radą ustalony i wreszcie opublikowany to właśnie trudny balans oczekiwań, nacisków, frustracji i wreszcie – wielkich pieniędzy. Od tego się zaczęło. Branży muzycznej chodziło przede wszystkim o zniwelowanie tzw. Value Gap, czyli ogromnego rozstrzału pomiędzy kolosalnymi pieniędzmi, które codziennie przez wiele lat zarabiali ci wielcy z BigTechów, a ochłapami rzucanymi dla tych, którzy muzykę tworzą: autorów, artystów i wydawców muzycznych. Wszelkie próby porozumienia spełzły na niczym. Konieczne było kompleksowe uregulowanie tych relacji po raz pierwszy od 2001 r., kiedy przyjęto pierwszą regulację dotyczącą prawa autorskiego – Dyrektywę InfoSoc. Te 20 lat to przepaść podobna do wspomnianej Value Gap.
Każdego roku dochodzi do martwych urodzeń lub poronień ok. 50 tys. dzieci. Z tej liczby jedynie w 8 tys. przypadków znana jest płeć dziecka. I tylko w tych ostatnich rodzicom przysługuje zasiłek pogrzebowy, a matce urlop macierzyński. Jak to zmienić?
W państwie prawa prokurator może prowadzić postępowanie (dochodzenie albo śledztwo) i oskarżać domniemanych sprawców w sądach. A interesować to się może filatelistyką.
W epoce przeciągającego się sporu o praworządność, łączenie praktyki prawniczej z aktywnością poselską bywa atutem. Czasami jednak ta mieszanka może być wybuchowa.
Trwają prace nad ustawą o systemach sztucznej inteligencji. Pomimo zmian w projekcie, wprowadzonych w toku konsultacji publicznych i opiniowania, nie usunięto ryzyka ujawnienia tajemnic prawnie chronionych.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Podwyżka kar dla firm za łamanie prawa pracy ma drugie dno. W tle jest „bromance” Tuska z Brzoską i biznesem, niezadowolenie Lewicy oraz próby kontroli nad Państwową Inspekcją Pracy.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
„Nigdy nie będziesz aktorem!” – krzyczał na niego legendarny trener Zbigniew Zaremba, szkoleniowiec biegaczy warszawskiego Lotnika i polskiej kadry olimpijskiej. Chciał w ten sposób wymusić na swoim podopiecznym porzucenie aktorstwa na rzecz kariery biegowej, bo widział w nim spory talent. Ale Daniel Olbrychski postawił na swoim i kina nie porzucił.
Sytuacja na rynku pracy sprawia, że organizacje już nie tylko działają na rzecz przyciągnięcia nowych talentów, ale też ukierunkowują swoje działania na rozwój obecnych pracowników.
Czy istnieje sposób, by zapanować nad wydatkami i jednocześnie uprościć procesy związane z użytkowaniem pojazdów? Volkswagen Financial Services proponuje wynajem długoterminowy – rozwiązanie, które zapewnia przewidywalność kosztów i pełne wsparcie w obsłudze floty.
Orlen aktywnie współpracuje z nauką, inwestując w innowacje technologiczne i badania w obszarze energetyki, chemii oraz ochrony środowiska.
Różnorodność pozwala nam patrzeć na codzienną pracę z różnych perspektyw. Tworzy się wartość dodana, możliwość codziennej burzy mózgów i konfrontowania różnych punktów widzenia – mówi Agata Dziuba, starsza kierowniczka ds. HR w Amazon.
Pierwsze dwa miesiące 2025 roku jako Nextbike już za nami. Za nami także pierwsze przetargi, operacyjne wyzwania, branżowe dyskusje oraz plany na nadchodzące tygodnie – a wraz z nimi cenne spostrzeżenia na przyszłość. Choć trendy na 2025 rok stały się codziennością, my postanowiliśmy spojrzeć dalej i spróbować przewidzieć, jak będzie kształtować się sektor mikromobilności w 2030 roku.
Jako jeden z liderów branży czujemy się zobowiązani do wyznaczania standardów i podejmowania ambitnych zobowiązań. Naszym nadrzędnym celem jest osiągnięcie zerowej emisji netto w całym łańcuchu dostaw do 2040 roku – mówi Dagmara Piasecka-Ramos, prezes PepsiCo w Polsce.
On-premise daje pełną kontrolę nad serwerami, PaaS oferuje narzędzia dla deweloperów, SaaS zachęca szybkim startem i niskimi nakładami wstępnymi, a IaaS kusi skalowalnością. Wszystkie ukazują jednak swoje prawdziwe oblicze, gdy firma zaczyna działać na większą skalę, a oczekiwania klientów rosną.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas