Anna Wojda: Ile można stracić

Przedsiębiorcy coraz częściej zrywają umowy, nawet kosztem utraty wadium, albo decydują się na ich renegocjację. Nikt już nie chce budować polskich dróg, czy realizować innych inwestycji za stawki niemające nic wspólnego z rzeczywistością.

Publikacja: 06.06.2022 20:24

Anna Wojda: Ile można stracić

Foto: Adobe Stock

Tak trudnej sytuacji na rynku nie było. Inwestycje, które jeszcze jakiś czas temu wydawały się opłacalne, teraz już takie nie są. W wielu wypadkach nie można mówić o jakimkolwiek zysku. Grożą stratą. Trudno się więc dziwić, że kolejne firmy rezygnują z nierentownych kontraktów.

Galopująca inflacja, rosnące ceny materiałów budowlanych, energii – to wszystko powoduje, że wykonawcom coraz trudniej wycenić ofertę w przetargu, a potem – nawet gdy już go wygrają – zrealizować kontrakt. Oczywiście firmy przewidują pewien margines wzrostu cen, ale niektórych okoliczności, jak np. pandemii, wybuchu wojny w Ukrainie i pozrywania łańcuchów dostaw, nie dało się przewidzieć. Jak więc zrealizować kontrakt?

Pół biedy, gdy w umowach są klauzule waloryzacyjne. Gorzej, gdy ich nie ma. Wtedy firma zostaje z niczym. Bez kontraktu i bez pieniędzy, a często z długami, na skraju upadłości. Chyba że zamawiający pokaże ludzką twarz i uda się z nim dogadać. Bo przepisy, choć sformalizowane, pozwalają na zmianę umowy i ustalenie, że zamawiający zapłaci więcej. O kompromis i wypracowanie satysfakcjonujących rozwiązań nie jest jednak łatwo.

Nikt nie zna globalnej liczby zerwanych umów czy renegocjowanych kontraktów. Ale wystarczy zajrzeć do internetu, do jakiegokolwiek portalu informacyjnego, by niemal codziennie przeczytać o problemach kolejnych branż. A będzie ich przybywało.

Kłopot z przetargami i realizowaniem inwestycji jest jak skecz kabaretu Dudek „Sęk”:

– Jest interes do zrobienia.

– Interes? Ile można stracić?

– Co się mnie pytasz, ile można stracić! Się mnie natychmiast zapytujesz, ile można zarobić!

– Ile się zarobi, to się zarobi. Ja się pytam: ile trzeba mieć, żeby ryzykować w razie, że się straci?

Nowy cykl redakcyjny

Rowerowa Koalicja
Rzeczpospolitej

Czytaj więcej

Pieniędzy jest za mało. Na wszystko. Zamiast zatem czekać, aż kolejni wykonawcy się wykrwawią i wyzioną ducha jak Rozencwajgowa w kabarecie, warto przyspieszyć prace nad przepisami przewidującymi waloryzację kontraktów w ramach zamówień publicznych. Tylko czy Ministerstwo Rozwoju i Technologii jest na to gotowe? W tym właśnie sęk...

Opinie Prawne
Łukasz Guza: Przedsiębiorcy niczym luddyści
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Szef Służby Więziennej w roli kozła ofiarnego
Opinie Prawne
Gutowski, Kardas: Ryzyka planu na neosędziów
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Lewicowy sen o krótszej pracy - czy rynek to wytrzyma
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Opinie Prawne
Michał Bieniak: Przepisy Apteka dla Aptekarza – estońskie nauki dla Polski
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne