W?Polsce ten odsetek był niższy – do konkurencyjnego banku po kartę kredytową, ubezpieczenie, kredyt na samochód lub po inny produkt finansowy zwróciło się „tylko", albo i aż, 25 proc. badanych.
Gdyby tak duży odsetek klientów zamknął konta w tym roku, całkowicie odchodząc od banku, bankowcy wznieśliby larum. Ale „ciche" odejścia są w dużej mierze niezauważane. Banki często nie wiedzą, że ich klient rozważa zakup nowego produktu.
Ten trend nabiera tempa w związku z rozwojem firm, które oferują rozwiązania konkurencyjne do tych oferowanych przez banki, a jednocześnie nie są ograniczone systemami IT oraz regulacjami bankowymi. Dzięki temu mogą zaoferować klientom prostszą ofertę. Duży popyt na tzw. pożyczki społecznościowe oraz niedawny bardzo udany debiut giełdowy zajmującej się nimi firmy Lending Club to dowody rosnącego zaufania inwestorów i?klientów do alternatywnych rozwiązań finansowych.
Tymczasem klasyczna przewaga konkurencyjna banków – osobista relacja między pracownikiem banku a klientami, szeroka sieć oddziałów i bezpieczeństwo – słabnie. Dodatkowo instytucje regulujące rynek obecnie są bardziej skłonne promować konkurencję na rynku w postaci dopuszczania działania nowych graczy, np. firm pożyczkowych konkurencyjnych wobec banków. To tworzy ryzyko spadku przychodów banków. Przewiduje się, że w Niemczech, Francji i Włoszech co najmniej 30 proc. przychodów banków detalicznych zagrożonych jest migracją lub zniknięciem do 2020 roku.
Młodsi klienci bardziej gotowi są zaufać firmom z relatywnie krótką historią, ale mnóstwem pozytywnych opinii w internecie. Przykładem jest bank Fidor z Monachium, który uzyskał licencję bankową w 2009 roku, ale działa głównie w internecie, podobnie jak Lending Club, kojarząc pożyczkodawców z pożyczkobiorcami. Klienci Fidora mogą zarobić 50 euro, jeśli zechcą zamieścić w serwisie YouTube film wideo promujący usługi „banku". W jednej z kampanii Fidor obniżył stopę procentową kredytów i podniósł stopę procentową oszczędności o 0,1 proc. za każde 2000 „lajków", które otrzymał na Facebooku.