Jak informuje Rzecznik Praw Pacjenta, o działalności Kinetic Centrum Nowoczesnej Audiologii sp. z o.o. w Warszawie dowiedział się z mediów, na początku lutego 2023 roku. Prezes zarządu spółki Kinetic, Adam Pabiś, w jednym z programów telewizyjnych podawał się za lekarza, oferując metody leczenia niepoparte dowodami naukowymi oraz nakłaniał pacjentów do zakupu aparatów słuchowych.
Protetyk słuchu to nie lekarz
Ustalenia Rzecznika Praw Pacjenta potwierdziły naruszenie zbiorowych praw pacjenta przez tę placówkę. Materiał dowodowy, uzyskany przez Rzecznika wskazuje, że za całość procesu diagnostyczno-leczniczego u pacjentów w tym podmiocie, w tym kwalifikację do leczenia, wdrożenie leczenia oraz jego późniejszą kontrolę, odpowiada jedna osoba – właśnie Adam Pabiś, który wprowadzał pacjentów w błąd, co do swoich kwalifikacji, gdyż posiada wyłącznie uprawnienia protetyka słuchu.
- Takie postępowanie jest nieprawidłowe i naraża zdrowie pacjentów. Samodzielne leczenie szumów usznych, w tym kwalifikowanie do zastosowania aparatu słuchowego lub urządzeń wspomagających, przez protetyka słuchu, bez wiodącego udziału lekarza specjalisty, jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną i narusza zbiorowe prawa pacjenta - wyjaśnia Rzecznik Praw Pacjenta.
Czytaj więcej
Od 1 stycznia 2020 r. pacjent, któremu przysługuje wyrób medyczny, nie będzie musiał odwiedzać pl...
Szumy uszne wymagają specjalisty
Podczas postępowania w tej sprawie RPP otrzymał opinię Konsultanta wojewódzkiego w dziedzinie audiologii i foniatrii dla województwa mazowieckiego. Zdaniem konsultanta, rola lekarza (a nie protetyka słuchu) jest w takim procesie diagnostyczno-terapeutycznym kluczowa. Procedura dopasowania aparatów słuchowych oraz urządzeń wspomagających przez zespół protetyczny jest praktyką powszechną, ale zawsze powinna być poprzedzona konsultacją lekarską i pełną diagnostyką audiologiczną.