Po co sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI) na rynku nieruchomości? Co za nas zrobi nowoczesny algorytm?
Spodziewam się, że w niedalekiej przyszłości algorytmy przejmą wszystkie czynności niewymagające bezpośredniego kontaktu, oszczędzając w ten sposób czas wszystkich uczestników rynku. Będą przygotowywały treści ogłoszeń, ale również weryfikowały ich poprawność, a nawet zarekomendują najbardziej dopasowane do kryteriów nieruchomości wraz z uzasadnieniem swoich wyborów. To wszystko jest technicznie możliwe już teraz, od momentu premiery modelu GPT-4 firmy OpenAI, trzeba tylko poczekać chwilę na wdrożenie odpowiednich rozwiązań.
Polskie serwisy z ogłoszeniami korzystają już ze sztucznej inteligencji?
Jak najbardziej. Pierwszymi serwisami korzystającymi z algorytmów sztucznej inteligencji na dużą skalę są Morizon.pl z usługą Mieszk.ai i Gratka.pl z usługą Szuk.ai. Obie umożliwiają wyszukiwanie nieruchomości przy użyciu języka naturalnego. Korzystając ze smartfona, wystarczy powiedzieć np. „marzy mi się mieszkanie w Gdańsku, blisko plaży", by po chwili otrzymać dopasowane wyniki.
Do tej pory firmy wykorzystywały różnego rodzaju algorytmy, m.in. w celu wyceny nieruchomości czy systemów rekomendacji, jednak były to rozwiązania poprzedniej generacji.