Deweloperskie i inwestorskie konwersje

Firmy płynnie przechodzą z rynku mieszkań na rynek biur i odwrotnie. Spółki kojarzone z obiektami handlowymi budują osiedla. Liczą się najlepsze wyniki.

Publikacja: 10.03.2022 20:22

Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu – inwestycja spółki Apsys Polska

Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu – inwestycja spółki Apsys Polska

Foto: mat. pras.

Osiedle Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Służewcu wybuduje Apsys Polska, firma znana z działalności na rynku centrów handlowych. Teraz wraz z partnerem – SK Management – wybuduje dwa pięciokondygnacyjne budynki (91 mieszkań).

Maciej Wróblewski, wiceprezes i dyrektor ds. rozwoju Apsys Polska, wyjaśnia, że ostatnie lata to dla jego spółki czas rozszerzania działalności i dywersyfikacji portfolio poprzez oferowanie usługi zarządzania biurowcami i ekspansję na rynek mieszkań.

– Wejście na ten rynek jest dla nas naturalnym krokiem, biorąc pod uwagę 25-letnie doświadczenie w branży nieruchomości – wskazuje Maciej Wróblewski. – Szans na rozwój upatrujemy także w inwestycjach typu food hall. Jestem przekonany, że w najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na nowoczesne koncepty gastronomiczne – dodaje.

Apsys myśli o kolejnych inwestycjach – biurowych, mieszkaniowych. Szuka terenów, koncentrując się na dużych miastach (ponad 400 tys.). – Będą to przede wszystkim inwestycje butikowe, podobnie jak na stołecznym Mokotowie – zapowiada Maciej Wróblewski.

Odporne sektory

Agnieszka Giermakowska, dyrektor działu badań rynkowych i doradztwa w Newmark Polska, zauważa, że Apsys nie jest pierwszą firmą z sektora handlowego, która wchodzi na rynek mieszkań.

– Jeszcze przed pandemią na taki krok zdecydował się deweloper parków handlowych – Trei Real Estate Poland – wskazuje.

Zdaniem dyr. Giermakowskiej zainteresowanie inwestorów „alternatywnymi” sektorami nieruchomości rośnie z roku na rok.

– Coraz większą popularnością cieszą się inwestycje mieszkaniowe. Nic dziwnego, że coraz więcej deweloperów decyduje się na działalność w tym sektorze – mówi ekspertka. – Zmieniająca się dynamicznie sytuacja gospodarcza, związana m.in. z pandemią, spowodowała, że wiele podmiotów dywersyfikuje działalność, zwiększając udział sektora mieszkaniowego przy czasowym zmniejszeniu sektora biurowego czy handlowego – zauważa.

Agnieszka Mikulska, ekspert rynku mieszkaniowego w CBRE, przypomina, że działalność w sektorze mieszkań na wynajem rozpoczyna znane z sektora handlowego Atrium.

– Z kolei Immofinanz ogłosił powrót na rynek mieszkaniowy z planem nadbudów mieszkaniami centrów handlowych. Na razie plany dotyczą budynków sieci Stop Shop w Austrii, ale budynki tej sieci są też w Polsce – zwraca uwagę Agnieszka Mikulska. – A przy tym Grupa EDS ogłosiła powstanie spółki EDS Residential (obok EDS Retail). Fundusz Tonsa po zaangażowaniu w projekt biurowy w Gdańsku ogłosił realizację projektu z sektora mieszkań na wynajem – dodaje.

Debiut spółki Apsys na rynku mieszkań dla ekspertki CBRE nie był więc zaskoczeniem. – W Polsce spółka Apsys tradycyjnie związana jest z sektorem handlowym, ale we Francji Apsys realizuje projekty o innych funkcjach, w tym mieszkaniowych – mówi Agnieszka Mikulska. – Polska spółka jeszcze przed pandemią, w 2019 r., zapowiedziała poszerzenie działalności o zarządzanie biurowcami i inwestycje mieszkaniowe. Plan konsekwentnie realizuje mimo pandemii. Działalność na rynku biur rozpoczęła w 2020 roku.

Trendy i preferencje

Agnieszka Mikulska podkreśla, że dywersyfikacja działalności pozwala na „większą elastyczność w zmieniającym się otoczeniu”. To naturalne, że deweloperzy szukają nowych możliwości.

– Decyzja spółki Apsys o wejściu na rynek mieszkań potwierdza przy tym, że podmioty z sektora nieruchomości komercyjnych coraz częściej dostrzegają potencjał i atrakcyjność nieruchomości mieszkaniowych – zaznacza Mikulska. – Rynek mieszkań okazał się odporny na zmiany wywołane pandemią. Inwestorzy znani z rynku komercyjnego interesują się także projektami mieszkań na wynajem. Apsys stara się zaś odpowiadać na typowy popyt wynikający z chęci posiadania mieszkania na własność.

Ekspertka wskazuje też na nowy trend, czyli inwestycje mixed-use łączące różne funkcje. – Aby je zrealizować, deweloperzy muszą poszerzać kompetencje lub nawiązywać długotrwałą współpracę – zauważa. – Dywersyfikacja działalności deweloperskiej następuje zresztą nieustannie, w zależności od otoczenia rynkowego. Od kilku lat trwa współpraca Rank Progress i Vantage we Wrocławiu. Także sieć Resi4Rent można uznać za dywersyfikację działalności Echo Investment.

Działalność poszerzają też tradycyjni deweloperzy mieszkaniowi – Marvipol i J.W. Construction zrealizowały niedawno inwestycje biurowe i magazynowe.

Także Julian Dziubacki, ekspert Knight Frank, komentuje, że dywersyfikacja portfela nieruchomości jest czymś naturalnym. – Zarówno inwestorzy, jak i deweloperzy analizują rynek, prognozując przyszłe trendy, aby wiedzieć, jaki ruch wykonać w krótkiej i dłuższej perspektywie – wyjaśnia.

Zauważa, że rynek handlowy, który święcił triumfy przez wiele lat, z uwagi na zmianę preferencji zakupowych i wchodzące na rynek nowe pokolenia, mierzy się z dużymi wyzwaniami. – Właściciele centrów handlowych od dawna szukają pomysłów, jak i czym przyciągnąć konsumentów – mówi Julian Dziubacki.

Pandemia tylko wzmocniła trendy. – Zapowiadane z krótkim wyprzedzeniem lockdowny nie pozostawiały właścicielom zbyt dużych możliwości, co przyczyniło się do spadku odwiedzialności i średnich obrotów. Nie powinno dziwić, że firmy dywersyfikują działalność, wybierając sektory, które mają dobre wyniki i w dłuższej perspektywie będą bezpiecznym aktywem – podkreśla ekspert.

Podaje przykłady „konwersji”. – Na moim lokalnym rynku, we Wrocławiu, najlepszym przykładem firmy, która z rynku mieszkaniowego płynnie przeszła na biurowy, jest deweloper Atal, który w 2021 r. oddał swój pierwszy biurowiec (11,7 tys. mkw) – mówi Julian Dziubacki. – Na zróżnicowane portfolio stawiają Cavatina, Develia, Atrium i AFI Europe.

Nieruchomości
Droższe kredyty: mniej kupujących mieszkania, więcej wynajmujących
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nieruchomości
Ponad 100 dni czekania na kupca
Nieruchomości
Milion Ukraińców zmienia polski rynek najmu
Nieruchomości
Mieszkania będą jeszcze drożeć
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Nieruchomości
Inwestorzy lubią Polskę