Czy da się stworzyć biuro, które jednocześnie wspiera kreatywną wymianę wiedzy, ale też umożliwia pracę w skupieniu?
Komentuje Maciej Markowski, partner, dyrektor Workplace Strategy na Europę Środkowo-Wschodnią w dziale Globalnej Obsługi Najemców, Cushman & Wakefield:
- W ostatnich latach funkcja biura zmieniła się znacząco. Dawniej było to miejsce, które zapewniało nam dostęp do najnowszych technologii, sprzętu, materiałów oraz danych. Dziś jest to o wiele mniej istotne, ponieważ nasz laptop pozwala nam pracować zdalnie, a bazy danych czy archiwum mogą być cyfrowe.
Głównym powodem, dla którego warto dziś przyjść do biura, jest współpraca z innymi osobami. Nic nie pozwala nam tak skutecznie budować zaufania i poczucia wspólnoty, jak przebywanie z innymi ludźmi. Nawet najlepsza platforma e-learningowa i system szkoleń nie zastąpią nauki od innych czy spontanicznej wymiany wiedzy, tzw. konstruktywnego podsłuchiwania. Dlatego główne wyzwanie, przed którym stoją obecnie projektanci, to odpowiedź na pytanie, jak stworzyć biuro, które jednocześnie wspiera kreatywną wymianę wiedzy i umożliwia pracę w skupieniu?
Z naszych badań wynika, że głównymi problemami we współczesnych biurach są: akustyka, trudności z koncentracją, dostęp do dziennego światła i jakość systemu wentylacyjno-klimatyzacyjnego. Dlatego tak ważne powinno być zagwarantowanie odpowiedniej przestrzeni wsparcia - czyli pomieszczeń do cichej pracy, poufnych rozmów telefonicznych, szybkich spotkań jeden na jeden i wszelkiego rodzaju spotkań ad hoc.