Nieruchomości na długi PKP

Działkę w centrum Warszawy wartą 170 mln zł wystawia dzisiaj na sprzedaż PKP. W tym roku kolej dzięki nieruchomościom zyskała 102 mln zł 2011 r. może być rekordowy pod tym względem

Publikacja: 14.09.2011 14:00

Nieruchomości na długi PKP

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Jeżeli PKP uda się, tak jak planuje, sprzedać działki w centrum stolicy w tym roku, do ich kasy ze zbycia nieruchomości wpłynie w br. co najmniej 270 mln zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na spłatę historycznych długów spółki matki kolejowej grupy. Te wynoszą obecnie 4,5 mld zł. Tegoroczna rata to 1,8 mld zł. By ją spłacić, PKP planuje m.in. emisję obligacji o wartości 800 mln zł. Ma ona nastąpić na jesieni.

Trzy działki, które dzisiaj trafiły do sprzedaży, znajdują się w samym centrum Warszawy, u zbiegu al. Jana Pawła, Chmielnej i Alei Jerozolimskich. Cena wywoławcza została określona na 170 mln zł. – Oferujemy potencjalnym kontrahentom bez wątpienia najbardziej atrakcyjny teren w Polsce, w centrum miasta, świetnie skomunikowany, z ogromnym potencjałem inwestycyjnym – mówi Paweł Olczyk, wiceprezes PKP.

Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta przewiduje budowę na tym terenie mieszkań, biur i punktów usługowych – pięciu budynków o wysokości od 20 do 130 metrów.

– Teren PKP leży w ścisłym centrum Warszawy, stąd jego cena ok. 10 tys. zł za mkw. Trudno sobie wyobrazić bardziej atrakcyjną działkę w sercu europejskiej stolicy – uważa Wojciech Pisz, dyrektor Grupy Rynków Kapitałowych w firmie doradczej Cushman & Wakefield.

Paweł Sztejter, partner w firmie doradczej Reas, przyznaje, że działka obok Dworca Centralnego ma atrakcyjne położenie, jednak nie dla kompleksu mieszkaniowego. Jego zdaniem, aby inwestycja mieszkaniowa w tym miejscu opłacała się deweloperowi, przy zakupie gruntu za cenę wywoławczą konieczne byłoby wybudowanie nie mniej niż 1,5 tys. mieszkań w wysokiej zabudowie i przy bardzo wysokiej intensywności. Ponieważ na trzy działki będą dwa przetargi, w jednej części mogłaby powstać zabudowa apartamentowa, a biurowa bliżej al. Jana Pawła.

Działka ta jest i zapewne będzie nadal planowana pod funkcje komercyjne z ewentualną uzupełniającą funkcją mieszkaniową. Sukces transakcji jest praktycznie gwarantowany.

Sprzedając te działki, PKP pobije w tym roku rekord pod względem wartości zbytych nieruchomości. Dotychczasowy wynik zostanie pobity co najmniej o 140 mln zł.

PKP posiada jeszcze w Warszawie 24-hektarową działkę w rejonie ul. Ordona i Jana Kazimierza. Planowało wraz z PKO Inwestycje wybudować na niej kilkaset mieszkań. Koszt inwestycji szacowany był na kilkaset milionów złotych. Budowa nowego osiedla Odolany w Warszawie zgodnie z deklaracjami sprzed trzech lat miała ruszyć pod koniec 2008 roku. PKP chciało wraz z partnerami budować osiedla mieszkaniowe również m.in. w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu czy Katowicach. Plany pokrzyżował kryzys ekonomiczny z 2008 roku. Nowym sposobem na sprzedaż nieruchomości, przynoszącym większe efekty niż sprzedaż bezpośrednia, ma być utworzenie funduszy nieruchomościowych. Ponad rok temu PKP podpisało umowy z TFI Skarbiec i TFI PZU na utworzenie funduszy. Miały zacząć działać po około sześciu miesiącach od podpisania umowy. Żaden z nich nie rozpoczął pracy do tej pory. Zgodnie z założeniami nieruchomości do funduszy miały być przekazywane aportem. Prawo przewiduje jednak zbywanie jedynie w formie przetargu. – Wciąż czekamy na zmianę obowiązującego prawa – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP.

Nieruchomości
Sezon na usługi otwarty. Polacy chcą budować, remontować i urządzać ogrody
Nieruchomości
Wielka płyta w nowej odsłonie
Nieruchomości
Nowe inteligentne osiedla
Nieruchomości
Holcim: stworzyliśmy kompletny system do termomodernizacji budynków
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Nieruchomości
Warszawa: Tam, gdzie mieszkali radzieccy dyplomaci, powstaną mieszkania komunalne