Mieszkańcy osiedla nierzadko są niezadowoleni z funkcjonowania zarządu swojej wspólnoty. Jedni narzekają na brak remontów czy bieżących napraw, inni na brudne klatki schodowe, a jeszcze inni na zbyt wysokie koszty eksploatacji budynku. W takiej sytuacji warto zastanowić się nad zmianą zarządu.
– Można tego dokonać na trzy sposoby: podczas zebrania właścicieli lokali należących do wspólnoty, w trybie indywidualnego zbierania głosów oraz w tzw. trybie mieszanym, kiedy uchwała zostaje podjęta z udziałem głosów zebranych zarówno na zebraniu, jak i indywidualnie – opowiada Mariusz Łubiński, prezes Admusa.
Ze względów formalnych najlepsze jest zebranie, na którym można mieszkańcom wyjaśnić przyczyny podjęcia decyzji o zmianie zarządu.
– W tym celu należy złożyć oficjalny wniosek o zwołanie walnego zebrania właścicieli lokali, podczas którego zostanie podjęta uchwała o odwołaniu obecnego zarządu i wyborze nowego. Zebranie powinien zwołać zarząd. Warto pamiętać, że właśnie ten organ ma prawo do zbierania głosów. O zebraniu trzeba powiadomić wszystkich członków wspólnoty. Kluczową kwestią jest przygotowanie prawidłowego dokumentu uchwały, uwzględniającego sposób sprawowania zarządu w danej wspólnocie, określony przepisami ustawy o własności lokali – mówi Mariusz Łubiński.
Rafał Waligóra, dyrektor ds. zarządzania nieruchomościami w Atrium 21, sugeruje zmianę zarządu wspólnoty na obowiązkowym rocznym zebraniu, zwoływanym do końca I kwartału każdego roku.