Jak wygrać z chorobą

Gry rozwijają sprawność naszego mózgu, a sztuka zwalcza traumę.

Publikacja: 24.10.2014 15:46

Najskuteczniejsze w rozwijaniu funkcji poznawczych są gry akcji, tzw. strzelanki

Najskuteczniejsze w rozwijaniu funkcji poznawczych są gry akcji, tzw. strzelanki

Symbiozie sztuk plastycznych, najnowszych technologii i medycyny poświęcona jest sobotnia konferencja „Kultura i neuronauka" w warszawskiej Zachęcie. Całodniowe spotkanie wypełnione będzie wykładami i debatami na temat związków sztuki z medycyną, roli multimediów, sposobów rehabilitacji, przedstawione zostaną aplikacje komputerowe poprawiające stan umysłu.

Maciej Skorko, psycholog z VRlab: Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii Instytutu Psychologii PAN, opowie o wpływie gier komputerowych na sprawność umysłową. – Przez ostatnie dziesięć lat badań udało się dowieść, że w treningu z grami możemy obserwować efekt dalekiego transferu. To znaczy, że trenowane w nich umiejętności przenoszą się na inne aspekty funkcjonowania – mówi „Rzeczpospolitej" Skorko. – W wypadku klasycznych form treningu obserwujemy jedynie bliski transfer, stajemy się lepsi tylko w trenowanych zadaniach. Daleki transfer oznacza, że osoba ćwicząca może lepiej funkcjonować na codzień.

Zespół VRlab w prowadzonych badaniach przygląda się szczególnie graczom gry StarCraft II. Stara się ustalić, jakie aspekty gry są kluczowe dla rozwoju ich zdolności umysłowych, a które można wyeliminować, by skutecznie pomagać osobom po udarach mózgu oraz starzejącym się.

– Na świecie panuje przekonanie o tym, że gry ułatwiają uczenie się. To prawda, ale my uważamy, że to nie wszystko – przy części uszkodzeń funkcji mózgu skuteczniejsze są inne czynniki gry niż przy pozostałych. Chcemy precyzyjnie określić które – dodaje Maciej Skorko.

Z badań zespołu wynika też, że gry akcji, tzw. strzelanki, są szczególnie skuteczne w rozwijaniu funkcji poznawczych. W grach tego typu obiekty pojawiają się krótko w polu widzenia, gracz uczy się je zapamiętywać, szybko przetwarzać tę informację i wykorzystywać ją. Ważna dla rozwoju umysłu jest również równoległość wielu działań podczas takiego treningu.

Ta wieloaspektowość sprawia, że gracze uczą się efektywniej niż osoby, które wykonują tylko jedno działanie. Są nie tylko szybsi, ale też bardziej spostrzegawczy, precyzyjni i rzadziej się mylą.

Zachętą do uczestnictwa w komputerowej rywalizacji jest możliwość wygranej. Trudność dostosowana jest do umiejętności gracza, przez co terapia nie zniechęca.

– Każdy sportowiec powie, że trening jest skuteczny tylko wtedy, gdy jest odpowiednio trudny – zauważa Maciej Skorko. – Nie oznacza to, że to ma być wysiłek ponad miarę. Pokazano, że wystarczy 12 godzin gry w ciągu dwóch tygodni, około jednej godziny dziennie.

Kuratorką wystawy w Zachęcie jest artystka wizualna i performerka Karolina Wiktor, która pięć lat temu doznała dwukrotnego udaru mózgu. – Byłam na koncercie. Tańczyłam. Podeszłam do baru, żeby się napić, i straciłam przytomność. Obudziłam się w szpitalu po dwóch miesiącach – opowiada.

Nie mogła mówić. Cierpiała na afazję, ale uparła się, że z niej wyjdzie. Swoje wrażenia z „krainy Afazji" opisywała na bloguwww.afazja.blogspot.com. Choroba sprawiła, że zmieniła swój pogląd na sztukę. Sam efekt wizualny, oddziaływanie na emocje przestały jej wystarczać, postawiła na społeczną wartość sztuki, na jej użyteczność.

Stąd pomysł na konferencję i artystyczna książka „Wołgą przez Afazję", w której opowiada o tym czego doświadczyła. A zaczyna od pokazania bazgrołów, bo na początku tylko takie znaki była w stanie narysować na papierze. Teraz mówi, choć z amerykańskim akcentem i jest w stanie zaplanować wymagające dużego wysiłku intelektualnego kulturalno-naukowe wydarzenie.

Na wartość sztuk plastycznych w walce z chorobą zwraca uwagę Joanna Jeśman, kulturoznawczyni z SWPS w Warszawie. W sobotę opowie o artystach, którzy zajmują się sztuką biologiczną, dla których galeria staje się laboratorium, w którym wykorzystując odkrycia naukowców, tworzą nowe organizmy.

– Dzięki tym dziełom sztuki możemy się bardzo dużo dowiedzieć o możliwościach współczesnej medycyny, by potem w przypadku choroby wiedzieć jakie mamy szanse na jej pokonanie – zauważa Joanna Jeśman.

Zwieńczeniem konferencji będzie projekcja filmu „Deep Love". Bohaterem dokumentu Jana P. Matuszyńskiego jest Janusz Solarz, błyskotliwy prawnik, który po udarze został sparaliżowany i przestał mówić. Nie stracił pasji do nurkowania i mimo ograniczeń spowodowanych chorobą oraz ryzyka śmierci, zdecydował się na pobijanie kolejnych rekordów głębokości. Przekraczał granice, niedostępne dla ludzi zdrowych.

Więcej informacji o wydarzeniu - "Artystka, która zaufała nauce"

Symbiozie sztuk plastycznych, najnowszych technologii i medycyny poświęcona jest sobotnia konferencja „Kultura i neuronauka" w warszawskiej Zachęcie. Całodniowe spotkanie wypełnione będzie wykładami i debatami na temat związków sztuki z medycyną, roli multimediów, sposobów rehabilitacji, przedstawione zostaną aplikacje komputerowe poprawiające stan umysłu.

Maciej Skorko, psycholog z VRlab: Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii Instytutu Psychologii PAN, opowie o wpływie gier komputerowych na sprawność umysłową. – Przez ostatnie dziesięć lat badań udało się dowieść, że w treningu z grami możemy obserwować efekt dalekiego transferu. To znaczy, że trenowane w nich umiejętności przenoszą się na inne aspekty funkcjonowania – mówi „Rzeczpospolitej" Skorko. – W wypadku klasycznych form treningu obserwujemy jedynie bliski transfer, stajemy się lepsi tylko w trenowanych zadaniach. Daleki transfer oznacza, że osoba ćwicząca może lepiej funkcjonować na codzień.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Nauka
Obraz, notatki na marginesach. Co staropolskie książki mówią o ich czytelnikach?
Nauka
Etiopskie kazania. Nieznane karty z historii zakodowane w starożytnym języku
Nauka
Niezwykły fenomen „mlecznego morza”. Naukowcy bliżej rozwiązania zagadki
Nauka
„Wpływ psów na środowisko jest bardziej zdradliwy niż się uważa”. Nowe wyniki badań
Nauka
Zanika umiejętność pisania. Logika i gramatyka zaczynają przerastać młode pokolenie