Została zaakceptowana przez recenzowany magazyn naukowy, wydawany przez brytyjskie Royal Society. Publikacji w „Biology Letters” nie przeszkodził dziecięcy język opracowania ani wykresy sporządzone kredkami.

Instytucja licząca ponad 300 lat, zrzeszająca najwybitniejszych uczonych, stwierdziła, że prowadząc eksperymenty z trzmielami, uczniowie szkoły podstawowej osiągnęli „prawdziwy postęp” w zrozumieniu postrzegania kolorów i kształtów przez owady.

„Eksperyment stawia poważne naukowe pytania i dobrze na nie odpowiada” – piszą w komentarzu do artykułu neurobiolodzy Laurence Maloney i Natalie Hempel.

„Naukowcy robią eksperymenty na małpach, bo są podobne do ludzi, ale teraz owady mogą być bliskie ludziom” – piszą uczniowie w sprawozdaniu z eksperymentu. Pod okiem Beau Lotto, neurobiolog z University College London, opisali metodologię badań i wnioski z uzyskanych wyników.

Młodzi badacze „uczyli” trzmiele trafiania do celu oznaczonego różnymi kolorami, nagrodą za „postępy” był cukier. Eksperyment dowiódł, że owady są zdolne do uczenia się i pamiętania wskazówek opartych na kolorach i kształtach.